Jeg har lyst til å kutte ut to venner, hva skal jeg gjøre?
Gutt, 15
I løpet av ungdomsskolen har jeg blitt kjent med noen venner. Jeg fikk mange venner, men det er kun en av de dette handler om. På barneskolen ble jeg venn med to folk, men jeg kom i en stor krangel med de og ble ikke venn med dem før åttende igjen. Så da er det en gruppe av tre jeg var venn med. Det som er tingen er at han ene, vi kan kalle han for X, ble raskt bestevennen min. Vi var masse i lag, kom i masse krangler, men ble venner igjen. Nå når ungdomsskolen er slutt og jeg skal flytte langt vekk, har jeg skjønt at jeg har mange problemer med han og en annen av vennene i vennegruppen. En av jentene, Y, likte X og nå er de blitt sammen etter å ha oppført seg rart i noen uker. De har blitt nye personer og er helt opptatt med hverandre. Jeg hater å være rundt Y i generelt nå, og X er helt avhengig av Y. Jeg har lyst til å kutte de begge ut, men jeg vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre.
Hei!
Jeg forstår at dette er en vanskelig situasjon for deg å stå i. Din bestevenn har endret seg på grunn av at han har blitt kjæreste med en av jentene i gjengen deres.
De to som har blitt kjærester er naturlig nok veldig opptatt av hverandre nå. Men det er synd at de er så opptatte av hverandre at de ikke klarer å være sammen med vennene sine også. Antakelig kommer det ikke til å være slik for alltid. Men du føler deg kanskje både oversett og uviktig for bestevennen din nå, og det er ikke rart du synes det er vondt.
Av det du skriver forstår jeg det som at du skal flytte langt bort. Da vil det jo bli en naturlig avstand mellom deg og bestevennen din, hvis ikke han også skal flytte dit. Det kan være både vondt og godt å få den avstanden nå når du synes at han har endret seg.
Jeg tenker at det kan være lurt å ta en prat med bestevennen din. Dere trenger å snakke sammen om vennskapet deres og hvor dere står nå når ungdomsskolen er ferdig. Vær ærlig med han og si “jeg synes det er leit at du ikke har tid til meg som før” eller “kan vi sette av litt tid til å være sammen, bare du og jeg, eller oss og gutta?”. Han trenger å vite at du vil være sammen med han, selv om han har fått seg kjæreste.
For å finne ut om dette er et vennskap du ønsker å fortsette, kan du spørre deg selv: Hvis disse to ikke hadde blitt sammen, ville jeg fortsatt ønske å være venn med dem? Hvis du svarer “nei” eller “egentlig ikke” er det kanskje et tegn på at vennskapet allerede ikke gir deg det du ønsker.
Jeg håper dette var til hjelp for deg!
Vennlig hilsen helsesykepleier
Besvart: 26.6.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål