Spørsmål og svar

Er jeg innafor når det kommer til pubertet og utvikling ?

Gutt, 14

Jeg lukter litt svette hvis jeg løper mye, noen ganger kommer det litt sæd hvis jeg onanerer, men bare en dråpe hvis jeg klemmer skikkelig, penisen min har ikke vokst noe jeg legger merke til og jeg har 0 hår rundt pungen som har mørk farge, heller ikke vokst i høyden, jeg får orgasme da men ikke utløsning. Når kommer jeg ca til og 1: Begynne og få EKTE utløsning, 2. Få mørke og hår man legger skikkelig merke til rundt tissen og 3. Nør blir jeg høyere. Jeg skjønner at dere ikke vet dette helt sikkert men ca når utifra hva som allerede har skjedd med kroppen min innenfor puberteten liksom?

Hei

Takk for at du skriver til oss i Ung.no.

Det du beskriver høres faktisk ut som en helt vanlig start på puberteten.

Det at du lukter svette når du trener, får orgasme og at det kommer en liten dråpe sæd, er tegn på at kroppen din er i gang med å utvikle seg. Hos noen skjer mange forandringer på kort tid, mens hos andre går det mye saktere. Begge deler er helt normalt!

Det er dessverre som du selv er inne på ikke mulig å si akkurat når ting vil skje for deg. Men ut fra det du forteller, høres det ut som om kroppen din er i en tidlig fase av puberteten.

Det er ganske vanlig at det først kommer noen få lyse hår rundt penis og pungen. Etter hvert blir de mørkere, tykkere og flere. Hos mange skjer dette i løpet av det neste året eller to, men det varierer mye.

Det samme gjelder sædutløsning. Mange gutter opplever at det først bare kommer en liten dråpe eller nesten ingenting. Etter hvert som puberteten utvikler seg, kommer det mer sæd. For noen skjer det i løpet av noen måneder, for andre kan det ta et år eller mer.

Når det gjelder høyden, får de fleste gutter den største vekstspurten litt senere i puberteten, ofte mellom 13 og 16 år. Noen får den tidligere og andre senere. Derfor er det helt normalt at du ikke har begynt å vokse mye ennå.

Det kan være vanskelig å vente når det føles som om andre utvikler seg raskere. Men det du beskriver høres ikke unormalt ut. Tvert imot virker det som kroppen din har startet puberteten, og at de andre forandringene kommer etter hvert som du utvikler deg.

Hvis du ikke merker noen utvikling i løpet av det neste året, eller blir veldig bekymret, kan du ta en prat med helsesykepleier eller fastlegen. Men ut fra det du forteller, er det ingenting som tyder på at puberteten din ikke er i gang.

Ønsker deg alt godt og en fin ungdomstid!

Hilsen helsesykepleier, Ung.no

Besvart: 26.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål