Spørsmål og svar

Får ikke morrabrød og sliter med å gro hår i ansiktet. Hva kan det skyldes?

Gutt, 15

Hei! Jeg får ikke morrabrød. Jeg har hørt og lest at dette kan bety at jeg har lite testosteron eller at det er pga en diagnose eller en sykdom, dette er åpenbart ganske bekymringsverdig. Jeg sliter også med å gro hårvekst i ansiktet. Jeg har begynt å shave, men det er egt bare for å lære og å styrke hårene for å få de mer synlige. Jeg er ganske sikker på at jeg er ganske langt inne i puberteten, jeg har god muskelvekst, jeg trener så og si fotball hver eneste dag, jeg spiser og drikker veldig bra, men søvnen min er helt middelmådig, jeg pleier i gjennomsnitt på en skoledag å få cirka 8 timer søvn. Jeg er redd for at jeg ikke har «nok» testo i kroppen min, eller at jeg kan ha en eller annen annen sykdom eller diagnose. Hva kan dette være? Er det normalt? Er det trygt? Hvordan kan jeg få mer hårvekst og morrabrød?

Hei!

Det er forståelig at du lurer på dette, men det du beskriver trenger ikke bety at det er noe galt.

Morgenereksjon varierer mye fra person til person. Noen har det nesten hver dag, andre sjeldnere, og noen legger ikke merke til det i det hele tatt. Det er derfor ikke slik at manglende morgenereksjon alene betyr at du har lavt testosteron eller at noe er galt.

Ut ifra det du beskriver, høres det tvert imot ut som puberteten din utvikler seg normalt. Du trener mye, har god muskelvekst og virker ellers frisk. At skjeggveksten fortsatt er sparsom, er også helt vanlig når man er 15 år. Hos noen kommer skjegget tidlig, mens hos andre utvikler det seg først i slutten av tenårene eller i 20-årene. Dette er i stor grad bestemt av gener.

Det er også en vanlig misforståelse at barbering gjør hårene tykkere eller gjør at det kommer mer skjegg. Barbering kan få hårene til å virke grovere når de vokser ut igjen, men den påvirker ikke hvor mye skjegg du får.

Hvis du har normal sexlyst, får ereksjon ved onani eller seksuell opphisselse, og ellers utvikler deg som forventet i puberteten, er det lite som tyder på at du har for lite testosteron.

Dersom du derimot opplever at puberteten ikke utvikler seg, at du har vedvarende problemer med ereksjon, svært lav sexlyst eller andre symptomer som bekymrer deg, kan du ta det opp med helsesykepleier eller fastlegen din. Da kan legen vurdere om det er behov for en undersøkelse eller eventuelt blodprøver eller annet.

Ut ifra det du forteller, høres dette likevel mest ut som en normal variasjon i puberteten. Det er derfor ingen grunn til å tro at noe er galt bare fordi du ikke får morgenereksjon eller har lite skjegg ennå.

I vedlagte artikler kan du lese mer om dette.

Ønsker deg alt godt og håper dette var til nytte for deg!

Vennlig hilsen legen, ung.no

Besvart: 27.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål