Spørsmål og svar

Vanlig å bli svimmel, kvalm og lite matlyst når jeg har mensen?

Jente, 14

Jeg blir fort svimmel og uvel av blod. Dette påvirker meg mye når jeg har mensen, men er det vanlig å bli svimmel, kvalm og lite matlyst når jeg har mensen? Det blir ofte værre av å ikke spise, men jeg klarer liksom ikke å spise. Dette er egentlig ikke et problem i hverdagen.

Hei

Så fint at du deler spørsmålet ditt med oss!

De symptomene du beskriver som kommer når du har mensen skyldes noen stoffer som kroppen danner under mensen. Disse fraktes videre rundt i kroppen og stoffene kalles for prostaglandiner.

Prostaglandinene kan fraktes med blodet til andre deler av kroppen. Dette kan gi plager som kvalme, diaré, slapphet, svimmelhet og hodepine. Hjertebank er også blitt rapportert.

Og det er heller ikke uvanlig at noen får feber i forbindelse med menstruasjonen av samme grunn.

Alt dette skyldes hormoner i kroppen og er helt normalt for noen jenter å oppleve.

Hemofobi (også kjent som blodfobi) er en ekstreme og irrasjonell frykt for blod. Alvorlige tilfeller av denne frykten kan føre til fysiske reaksjoner som er uvanlig i de fleste andre fobier, spesielt besvimelse. Når en fobi har utviklet seg så langt kan hjelp fra fagpersoner være å anbefale.

Den beste måten å håndtere fobier på, er gjerne å snakke om dem: snakk med venner og familie eller helsesykepleier på skolen/Helsestasjon for ungdom. På den måten vil du kunne føle deg tryggere, noe som igjen kan redusere effekten av fobien. Det hjelper å snakke om det som opptar tanker og følelser.

Legger ved artikler som jeg anbefaler at du tar en nærmere titt på.

Ønsker deg alt vel og ta godt vare på deg selv:-)

Ønsker deg alt godt og masse lykke til!

Med vennlig hilsen helsesykepleier ung.no

Besvart: 27.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål