Har vært kvalm i lengre tid. Når bør jeg gå til lege?
Jente, 16
Hei! Eg har lenge følt meg kvalm som om eg har omgangssjuke, og det er veldig av og på, men får aldri til å spy.. eg har lenge hatt frykt for oppkast og pleier å svelge det ned igjen dersom det kjem opp.. kan det ha noke med det å gjere? Og eg får brekkningar, men ikkje spy. Når burde eg gå til legen og? Og e da verdt da liksom?
Hei.
Jeg skjønner at det er ubehagelig å gå rundt å være kvalm.
Du skriver at du har vært det i lengre tid. Kan du være gravid? Hvis du har hatt samleie med en person med penis, så bør du få tatt en graviditetstest.
Omgangssyke varer vanligvis ikke så lenge. Det er i tillegg veldig smittsomt, så vanligvis vil noen andre i familien eller i omgangskretsen også ha det. I og med at du har vært kvalm en stund, så tror jeg ikke du har omgangssyke.
Psykiske plager kan også gi kvalme. Er det noe som plager deg om dagen?
Det er forskjell på å være kvalm og å ha behov for å kaste opp. Det er helt vanlig å grue seg til å kaste opp, noen er også rett og slett litt redd for det. Men hvis du først må kaste opp, så klarer du ikke å undertrykke det. Kroppen ordner opp selv. Du kaster opp på refleks, og det klarer du ikke bare å svelge unna.
Hvis kvalmen vedvarer og du ikke finner en logisk forklaring på hvorfor du er kvalm, så synes jeg du skal få en sjekk hos fastlegen din.
Håper du fikk svar på det du lurte på. God bedring:)
Hilsen helsesykepleier, ung.no
Besvart: 5.1.2025
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål