Hvordan flytte hjemmefra??
Jente, 16
hei jeg har ikke det bra hjemme og helt siden jeg var en liten unge har drømmen min verdt å flytte ut akkurat når jeg blir 18 men jo eldre jeg blir jo mindre urealistisk ser det ut. Så har dere noe tips til hvordan jeg kan få det til å funke ?
Hei!
Det er vondt å lese at du ikke har det bra hjemme. Samtidig er det litt vanskelig å gi deg helt konkrete råd så lenge du ikke skriver mer rundt situasjonen din. Hva er det som gjør at du ikke har det bra hjemme og ønsker å flytte? Og hva er det som gjør at det virker urealistisk?
Om du ikke har det trygt og godt hjemme, og ikke blir ivaretatt av de voksne som skal passe på deg, er det viktig at barnevernet får vite om det. Deres jobb er å hjelpe og å sørge for at barn vokser opp i trygge rammer. Om du er usikker på om sånn du har det er godt nok, så er det uansett en grunn til at noen skal undersøke dette nærmere så lenge du opplever det så vanskelig. Dersom barnevernet vurderer det til at du trenger å flytte, hjelper de deg med alt rundt dette. Du trenger IKKE å vente til du er 18 år! Det er viktig at du sier fra om dette nå.
Det er også sånn at det finnes muligheter for å flytte selv om du ikke har fylt 18, og uten hjelp fra barnevernet. Men da må foreldrene dine godkjenne det da det er de som har ansvar for deg frem til du er 18 år. Du kan ha krav på lån og stipend dersom du flytter på en hybel, men det kommer an på hvor du bosetter deg i forhold til hvor skolen du går på ligger. Dette bør du snakke med rådgiver på skolen din om.
Jeg håper dette var litt hjelp på veien! Håper virkelig at det ordner seg til det beste for deg, og ønsker deg alt godt. Du bør også lese artiklene som ligger under, jeg tror de kan være nyttige.
Vennlig hilsen helsesykepleier, Ung.no
Besvart: 13.4.2024
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
