Spørsmål og svar

Opplever bivirkninger av Wegovy. Bør jeg bekymre meg?

Jente, 20

Hatt bivirkninger av wegovy som kvalme/spykvalme, vondt i magen, uvelhet, slapphet og dårlig form. Trenger jeg bekymre meg for dette? Det går som regel over, men ubehagelig når d står på. Hva kan hjelpe mot disse bivirkningene? Noe jeg selv kan gjøre for å bedre det? Trenger jeg bekymre meg for at det er farlig?

Hei!

Det du beskriver med kvalme, magevondt, uvelhet og slapphet er kjente og ganske vanlige bivirkninger av Wegovy. Dette er særlig vanlig i starten av behandlingen eller når dosen økes. Hos mange blir bivirkningene mildere etter hvert som kroppen venner seg til medisinen. At plagene går over igjen, er som regel et godt tegn.

Det finnes noen ting du kan prøve selv for å redusere plagsomme bivirkninger. Spis små og hyppige måltider, spis langsomt og unngå store porsjoner. Fet og tung mat kan forverre kvalmen, så det kan være lurt å begrense dette. Pass også på å drikke nok vann gjennom dagen, særlig hvis du kaster opp eller spiser mindre enn vanlig. Det er viktig å få i seg nok mat og drikke selv om appetitten er redusert.

Vanlige bivirkninger er som regel ikke farlige, men du skal heller ikke måtte gå rundt og føle deg veldig dårlig. Siden du opplever flere plager, vil jeg råde deg til å ta det opp med legen som behandler deg. Noen ganger kan det hjelpe å bruke lengre tid på doseøkningen eller redusere dosen.

Dette er altså mest sannsynlig ikke noe du trenger å bli veldig bekymret for, men det er viktig å ta bivirkningene på alvor og finne en behandling du tåler godt.

Ønsker deg alt godt og lykke til videre, håper dette var til nytte for deg!

Vennlig hilsen legen, ung.no

Besvart: 28.10.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål