Spørsmål og svar

Kan man bli syk av å lese om sykdommer på nettet eller telefonen?

Jente, 19

Hei! Når man leser om ulike sykdommer på nett på tlf tlf blir man smittet av det elr får man det bare av å lese om det? Håper på svar. Mvh en bekymret jente

Hei!

Det er ikke mulig å få en sykdom bare av å lese om den. Du trenger altså ikke være redd for å bli syk selv om du leser om en sykdom.

Hvis du bekymrer deg mye for sykdom generelt, vil jeg råde deg til å snakke med noen om det. F.eks helsesykepleier på skolen eller på Helsestasjon for ungdom, eller fastlegen din.

Vi har også skrevet en artikkel om det å være redd for å være syk som jeg legger ved og som jeg vil anbefale deg å titte på.

Ønsker deg alt godt og håper dette var oppklarende!

Vennlig hilsen legen, ung.no

Besvart: 22.6.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål