Spørsmål og svar

Betalte for ekstra sete på en busstur, en annen ble plassert på mitt sete.

Gutt, 19

Jeg betalte for en 8 timer lang busstur på ekspressbuss. Jeg har autisme og er svært ukomfortabel med å sitte i kontakt med eller i nærheten av andre, se jeg betalte ekstra for å reservere seter ved siden av meg. Fire timer inn i turen, fjernet sjåføren reservert lappen på setet ved siden av meg ig satte en tilfeldig person der. Jeg sa at jeg hadde betalt fir p reservere det men han kjeftet på meg og sa jeg skulle bare kjøpt et enkeltsete da. Så jeg tilbrakte de neste fire timene klemt inntil vinduet med veldig ukomfortabel angst, og skulderen og hofta mi gjør fortsatt vondt etter å måtte sitte slik i fire timer. Jeg mener jeg skal ha mins halve billetten pluss pengene jeg brukte på reservasjonen refundert, pluss en skrevet unnskyldning fra sjåføren, men jeg lurer på om det hadde vært mer å få om jeg saksøker ellerno. Det er ikke rett at jeg skal bli kjeftet på og kjenne på denne angsten og ha fysisk vondt når jeg har betalt for dobbeltsete.

Svar

Hei.

Dersom du har betalt for to seter har du også krav på å få to seter til disposisjon. Dette er en tjeneste du har betalt for og dersom busselskapet ikke har levert deg den tjeneste du har betalt for skal du ha refusjon for den del av tjenesten de ikke har levert.

Vi anbefaler at du sender en skriftlig klage til busselskapet og ber om refusjon innen 7 dager. Du kan ikke avkreve en unnskyldning da dette ikke er en lovbestemt rett, allikevel er det viktig å pointere at et seriøst selskap bør uansett beklage hendelsen.

Du kan ha krav på:

- Du har selvsagt rett til å få det du har betalt for mye refundert.

- Har du hatt andre økonomiske kostnader i forbindelse med denne hendelse kan du også kreve erstatning for dette, men da må du kunne bevise tapet ved å fremvise kvitteringer.

- I norsk retspraksis er det ikke tradisjon for å få erstatning for svie og smerte, med mindre det er personskade. En erstatning for tort og svie skal dekke et tap som er av ikke-økonomisk art. Hvis du har vært utsatt for en forsettelig eller uaktsom voldshendelse, kan personen som skadet deg bli pålagt å betale en erstatning for hendelsen. Om man ikke blir enige om erstatningen må saken behandles i rettssystemet. For at du skal kunne kreve erstatning, må personen som skadet deg kunne bebreides for hendelsen. I dette ligger det at personen må ha opptrådt uaktsomt, og det er gjerne et krav om grov uaktsomhet for erstatningskrav der man krever dekning for ikke-økonomisk tap. Når man skal vurdere om personen har opptrådt uforsvarlig, må man se på situasjonen i sin helhet. Hva slags skade er det snakk om, og hvor stor var risikoen for skade? Du kan lese mer om erstatning for tort og svie: Kan jeg få erstatning for tort og svie? - Personskadeportalen Det er vanskelig å få til erstatning for slike poster.

Dersom du ikke får beløpet for billetten refundert innenfor fristen du setter, kan du klage saken inn til Transportklagenemnda. her kan du forsøke å kreve erstatning for skaden du ble påført også: Om å klage - Norsk ReiselivsForum

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 3.7.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål