Spørsmål og svar

Kan arbeidsgiver trekke meg i lønn fordi en kunde ikke har betalt?

Jente, 18

jeg satt i kassa på butikken i går når en kundes kort ikke gikk gjennom. kunden hadde brukt kortet for å betale fryser skjermen, og går i sånn autorisasjon modus. jeg snakka med skiftleder og spurte hva som skjedde. han sa at han skulle snakke med sjefen. jeg er litt usikker på hva som skjedde, men det er ikke noe jeg selv hadde gjort som gjorde at skjermen frøs. tydeligvis gikk salget ikke gjennom, selv om han hadde brukt kortet sitt. alt så til å være greit helt til sjefen sa at det ikke var betalt for og nå må det tydeligvis gå fra min egen lomme. er det riktig at jeg må betale for en kunde når han brukte kortet og så frøs skjermen. dermed ikke min feil, det var en teknisk feil vil jeg tippe.

Svar

Hei, og takk for at du tar kontakt.

Generelt om ansvar for kunder som ikke betaler for seg

Som utgangspunkt er det arbeidsgiveren som bærer risikoen for kunder som ikke betaler for seg med mindre det står noe i din arbeidsavtale om at det er du som har ansvaret for det.

Hvis du er årsaken til at kunden ikke betalte eller at det er din feil at det tekniske ikke fungerte kan du holdes økonomisk ansvarlig, da det kan ses som at du har gjort dette med grov uaktsomhet eller med vilje (forsett).

Hvis du og din arbeidsgiver ikke er enige i hvem som er ansvarlig for dette tapet, eventuelt hvis det står noe i din arbeidsavtale på dette, bør du snakke med tillitsvalgt, fagforening (hvis du er medlem) eller advokat.

Hva betyr grov uaktsomhet?

Grov uaktsomhet betyr at noen har opptrådt på en måte som er langt fra det ansvarlige eller forsiktige. Det er når noen gjør noe som klart strider mot det de fleste av oss ville ansett som forsvarlig eller aktsomt. Man kan tenke på det som en handling eller unnlatelse som viser stor mangel på omtanke for andre mennesker eller for regler som skal følges.

For eksempel, hvis en bilist kjører i veldig høy hastighet gjennom et boligområde hvor det leker barn, kan dette anses som grov uaktsomhet fordi det er et tydelig og alvorlig avvik fra hvordan en forsiktig sjåfør ville opptrådt.

I korte trekk, grov uaktsomhet er når noen ikke bare er litt uforsiktig, men opptrer på en måte som er sterkt kritikkverdig og langt fra det som er normalt forsvarlig oppførsel.

Når kan arbeidsgiver gjøre trekk i lønn

Arbeidsgiver har lov å trekke en ansatt i lønn for skade eller tap som den ansatte har påført bedriften hvis:

  • den ansatte har gjort det med vilje eller ved grov uaktsomhet, og
  • den ansatte skriftlig erkjenner at hen har et erstatningsansvar for skaden/tapet, eller domstolen fastslår at den ansatte har erstatningsansvar.

Se arbeidsmiljøloven § 14-15 (3) bokstav e. Før du i en slik situasjon blir trukket i lønn, skal arbeidsgiver drøfte grunnlaget for trekket og beløpets størrelse med deg og din tillitsvalgte (med mindre du selv ikke ønsker det. Se § 14-15 (5).)

Trekk i lønn skal begrenses til den del av kravet som overstiger det du med rimelighet trenger til underhold for deg og din husstand.

Hvis du trenger hjelp i saken din kan du snakke med tillitsvalgt, fagforening (hvis du er medlem) eller advokat. Her er en mulighet for gratis rettshjelp som du kan sjekke ut hvis du trenger.

Lykke til!

Hilsen Arbeidstilsynets svartjeneste i samarbeid med ung.no

Vær oppmerksom på at vårt svar i denne tjenesten kun er veiledende.

Besvart: 22.10.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål