Spørsmål og svar

Vi kysset og jeg angrer. Hva om han tror vi har en greie nå?

Jente, 15

Hei, i går møtte jeg en gutt jeg har kjent en liten stund. Vi satt sammen på en benk og snakket en stund, etter hvert begynte han og holde rundt meg og sånt og så plutselig kysset han meg, jeg har aldri kysset noen før så jeg ble litt overrasket og vi endte opp med og kline en del ganger, når det skjedde så syntes jeg ikke det var så ille men nå angrer jeg veldig. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det men jeg føler meg veldig ekkel liksom og jeg blir litt lei meg av og tenke på at det var mitt første kyss… jeg har ingen følelser for han og nå er jeg veldig redd for at han tror vi har greie siden jeg har ikke lyst til det, hva skal jeg gjøre?

Hei.

Takk for at du skriver til oss på Ung.no. Det er leit å høre at du sitter igjen med en ekkel følelse etter det som skjedde og jeg forstår at du undrer deg om han tror dere har en greie.

Som du selv skriver ble du overrasket og lot deg rive med selv om du ikke har noen følelser for han. At det føltes fint ut der og da er forståelig for det er noen ganger slik kroppen fungerer. Det betyr ikke at man er enig i det som skjedde eller hadde planer om at det skulle du gjøre/dere gjøre.

Det du bør gjøre er å snakke med han og si det du skriver her. For du beskriver det veldig godt og det er viktig å være ærlig. Jo tidligere du får snakket med han jo bedre er det. For da kan dere liksom legge det bak dere. Ja- det skjedde, men fra din side har du ikke noen følelser for han. Du kan si det slik eller “pakke det mer inn” å si at du liker han som en venn. Det kommer litt an på hva du tenker er best i din situasjon og hvordan du tenker han vil ta imot det du sier. Det som er viktig er at du sier ifra på en ordentlig måte slik at han ikke blir unødig såret (om han blir det, er interessert i deg). Du kan enten si det dirkete til han eller sende det i en melding. Så fremover så har du kanskje blitt mer bevisst at slikt kan skje og da er det viktig at du setter grenser for deg selv. Si stopp og avbryt om det ikke føles riktig ut.

Jeg legger ved noen artikler jeg anbefaler deg å lese. I de står det litt av hvert om hvordan hjernen utvikles som ungdom, det å sette grenser og hva du kan forvente i et forhold. Ønsker deg alt godt og lykke til videre. Prøv å tenk at du lærte noe av det som skjedde. At du kanskje vil vente litt med å kysse neste gang så det føles mer riktig ut.

Med vennlig hilsen helsesykepleier, ung.no

Besvart: 25.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål