Hvordan kan jeg gå ned i vekt?

Er du overvektig og har behov for å gå ned i vekt? Det viktigste er å ta alle de små stegene mot en sunnere livsstil. Her er noen tips og råd.

Sist oppdatert: 17.03.2022 Av: Ernæringsfysiolog og lege, i samarbeid med ung.no

VÆR GREI MED DEG SELV: Mange tror de er overvektige uten at de er det. Snakk med helsesykepleier om du er usikker. Foto: Colourbox
VÆR GREI MED DEG SELV: Mange tror de er overvektige uten at de er det. Snakk med helsesykepleier om du er usikker. Foto: Colourbox

Mange ungdommer tror at de veier for mye uten at de gjør det. Å sammenlikne deg med andre gir ikke alltid et riktig bilde av om du er overvektig eller ikke. Dette er fordi man kan ha veldig ulik kropp, men likevel ha en normal og sunn vekt.

Trenger jeg å gå ned i vekt?

For å finne ut om du trenger å gå ned i vekt eller ikke, kan du snakke med helsesykepleieren på skolen, helsestasjon for ungdom eller fastlegen din. Der kan du få vurdert vekten din og få gode råd tilpasset deg.

Ved å bruke en KMI-kalkulator (kroppsmasseindeks), kan du også få en pekepinn på om du er overvektig. Det finnes flere av disse på nettet, blant annet denne fra NHI.no.

Generelt kan man si at:

  • Å veie for mye kan påvirke helsa negativt. Man blir mer utsatt for sykdommer som for eksempel hjerte- og karsykdommer, diabetes type 2, muskel- og skjelettplager, og noen kreftformer. I tillegg kan det gå ut over selvbildet.
  • Har du overvekt eller fedme, og helseplager knyttet til dette, er det gunstig å gå ned i vekt. Det er først og fremst fedme som er forbundet med økt helserisiko.
  • Har du overvekt, men ellers god helse, bør fokuset heller være på å hindre mer vektøkning.

Hvor kan jeg få hjelp?

Er du overvektig og har behov for å gå ned i vekt, bør du prate med en lege om det. Du kan få tilbud om oppfølging av lege, ernæringsfysiolog og psykolog.

Det er viktig å involvere dine foresatte. Ofte er det jo disse som handler inn og lager maten du spiser. Det er også de voksne som har ansvaret for at du spiser mat som er bra for deg.

Under kan du lese mer om de viktigste stegene du må ta for å gå ned i vekt.

Spis færre kalorier

Å redusere inntaket av kalorier er den mest effektive måten å gå ned i vekt på.

Får du i deg mindre kalorier enn det kroppen bruker, vil du forbrenne de reservekaloriene som er lagret som fett på kroppen. Ved å redusere mengden mat du spiser, og da særlig mat som inneholder mye kalorier og lite næring, vil du altså gå ned i vekt.

Samtidig er det viktig å spise regelmessig og ha gode kostvaner. I artikkelen under finner du gode råd til å spise sunt og variert:

Noen tips: Grønnsaker kan du alltid spise mye av. Forsyn deg gjerne med mer grønnsaker om du ikke er mett etter å ha spist en porsjon. Drikk vann til maten. Spis mellommåltider om du blir sulten, da blir du mindre sugen på godteri.

Fysisk aktivitet

Mange lurer på om det er nødvendig å trene mye for å gå ned i vekt. Svaret på det er nei – det er fullt mulig å gå ned i vekt selv uten trening.

Det anbefales likevel å være i aktivitet i én time hver dag, fordi dette er sunt og godt for både kropp og hjerne. Du trenger ikke å trene på treningssenter for å klare dette, men ved å for eksempel ta trapp istedenfor heis eller gå til skolen kan du dekke denne timen.

All fysisk aktivitet du kan få inn i hverdagen din er bedre enn ingenting. Det viktigste er å finne aktiviteter du trives med!

Noen generelle råd

  1. Det tar tid å gå ned i vekt. «Quick fix»-dietter kan være lokkende, men det finnes ingen rask metode som varer i lengden. Det viktigste er å skaffe seg gode rutiner ved å gradvis endre livsstil.
  2. Det er fint med støtte av andre. Om du bor sammen med noen, blir du kanskje påvirket av deres matvaner. Da er det fint å se om det er endringer man kan gjøre sammen.
  3. Sett deg mål underveis, både langsiktige og kortsiktige. Målene må være oppnåelige og konkrete, slik at du kan krysse dem av og få en mestringsfølelse når du har oppnådd det du satte deg som mål.
  4. Vær snill og ta vare på deg selv. Husk at vekten ikke definerer hvem du er som person, og at det viktigste er å ta vare på helsa. Aksepter at du er som du er, og bestem deg for at du skal ha en sunn livsstil, der en bieffekt vil være å få en normal vekt.

Fakta

Vær i aktivitet minst én time hver dag, spis mindre energirik mat og vær snill med deg selv. Disse rådene gjelder for alle, ikke bare de som vil gå ned i vekt.

VÆR GREI MED DEG SELV: Mange tror de er overvektige uten at de er det. Snakk med helsesykepleier om du er usikker. Foto: Colourbox
VÆR GREI MED DEG SELV: Mange tror de er overvektige uten at de er det. Snakk med helsesykepleier om du er usikker. Foto: Colourbox

Fakta

Vær i aktivitet minst én time hver dag, spis mindre energirik mat og vær snill med deg selv. Disse rådene gjelder for alle, ikke bare de som vil gå ned i vekt.

Fikk du svar på det du lurte på?
Temasider

Kropp

Les mer

Mat og kosthold

Les mer

Trening og idrett

Les mer