Hvordan kan jeg gå ned i vekt?

Er du overvektig og har behov for å gå ned i vekt? Det viktigste er å ta alle de små stegene mot en sunnere livsstil. Her er noen tips og råd.

VÆR GREI MED DEG SELV: Mange tror de er overvektige uten at de er det. Snakk med helsesykepleier om du er usikker. Foto: Colourbox
VÆR GREI MED DEG SELV: Mange tror de er overvektige uten at de er det. Snakk med helsesykepleier om du er usikker. Foto: Colourbox

Mange ungdommer tror at de veier for mye uten at de gjør det. Å sammenlikne deg med andre gir ikke alltid et riktig bilde av om du er overvektig eller ikke. Dette er fordi man kan ha veldig ulik kropp, men likevel ha en normal og sunn vekt.

Trenger jeg å gå ned i vekt?

For å finne ut om du trenger å gå ned i vekt eller ikke, kan du snakke med helsesykepleieren på skolen, helsestasjon for ungdom eller fastlegen din. Der kan du få vurdert vekten din og få gode råd tilpasset deg.

Ved å bruke en KMI-kalkulator (kroppsmasseindeks), kan du også få en pekepinn på om du er overvektig. Det finnes flere av disse på nettet, blant annet denne fra NHI.no.

Generelt kan man si at:

  • Å veie for mye kan påvirke helsa negativt. Man blir mer utsatt for sykdommer som for eksempel hjerte- og karsykdommer, diabetes type 2, muskel- og skjelettplager, og noen kreftformer. I tillegg kan det gå ut over selvbildet.
  • Har du overvekt eller fedme, og helseplager knyttet til dette, er det gunstig å gå ned i vekt. Det er først og fremst fedme som er forbundet med økt helserisiko.
  • Har du overvekt, men ellers god helse, bør fokuset heller være på å hindre mer vektøkning.

Hvor kan jeg få hjelp?

Er du overvektig og har behov for å gå ned i vekt, bør du prate med en lege om det. Du kan få tilbud om oppfølging av lege, ernæringsfysiolog og psykolog.

Det er viktig å involvere dine foresatte. Ofte er det jo disse som handler inn og lager maten du spiser. Det er også de voksne som har ansvaret for at du spiser mat som er bra for deg.

Under kan du lese mer om de viktigste stegene du må ta for å gå ned i vekt.

Spis færre kalorier

Å redusere inntaket av kalorier er den mest effektive måten å gå ned i vekt på.

Får du i deg mindre kalorier enn det kroppen bruker, vil du forbrenne de reservekaloriene som er lagret som fett på kroppen. Ved å redusere mengden mat du spiser, og da særlig mat som inneholder mye kalorier og lite næring, vil du altså gå ned i vekt.

Samtidig er det viktig å spise regelmessig og ha gode kostvaner. I artikkelen under finner du gode råd til å spise sunt og variert:

Noen tips: Grønnsaker kan du alltid spise mye av. Forsyn deg gjerne med mer grønnsaker om du ikke er mett etter å ha spist en porsjon. Drikk vann til maten. Spis mellommåltider om du blir sulten, da blir du mindre sugen på godteri.

Fysisk aktivitet

Mange lurer på om det er nødvendig å trene mye for å gå ned i vekt. Svaret på det er nei – det er fullt mulig å gå ned i vekt selv uten trening.

Det anbefales likevel å være i aktivitet i én time hver dag, fordi dette er sunt og godt for både kropp og hjerne. Du trenger ikke å trene på treningssenter for å klare dette, men ved å for eksempel ta trapp istedenfor heis eller gå til skolen kan du dekke denne timen.

All fysisk aktivitet du kan få inn i hverdagen din er bedre enn ingenting. Det viktigste er å finne aktiviteter du trives med!

Noen generelle råd

  1. Det tar tid å gå ned i vekt. «Quick fix»-dietter kan være lokkende, men det finnes ingen rask metode som varer i lengden. Det viktigste er å skaffe seg gode rutiner ved å gradvis endre livsstil.
  2. Det er fint med støtte av andre. Om du bor sammen med noen, blir du kanskje påvirket av deres matvaner. Da er det fint å se om det er endringer man kan gjøre sammen.
  3. Sett deg mål underveis, både langsiktige og kortsiktige. Målene må være oppnåelige og konkrete, slik at du kan krysse dem av og få en mestringsfølelse når du har oppnådd det du satte deg som mål.
  4. Vær snill og ta vare på deg selv. Husk at vekten ikke definerer hvem du er som person, og at det viktigste er å ta vare på helsa. Aksepter at du er som du er, og bestem deg for at du skal ha en sunn livsstil, der en bieffekt vil være å få en normal vekt.

Fakta

Vær i aktivitet minst én time hver dag, spis mindre energirik mat og vær snill med deg selv. Disse rådene gjelder for alle, ikke bare de som vil gå ned i vekt.

Skrevet av Ernæringsfysiolog og lege, i samarbeid med ung.no

Sist oppdatert: 17.03.2022

Offentleg og kvalitetssikra
VÆR GREI MED DEG SELV: Mange tror de er overvektige uten at de er det. Snakk med helsesykepleier om du er usikker. Foto: Colourbox
VÆR GREI MED DEG SELV: Mange tror de er overvektige uten at de er det. Snakk med helsesykepleier om du er usikker. Foto: Colourbox

Fakta

Vær i aktivitet minst én time hver dag, spis mindre energirik mat og vær snill med deg selv. Disse rådene gjelder for alle, ikke bare de som vil gå ned i vekt.

Fikk du svar på det du lurte på?
Les også

Lurer du på hva det er vanlig å veie?

Alle kropper er forskjellige, så det er umulig å si. Lurer du på hvilken vekt som er normalt for deg, bør du snakke med en lege eller helsesykepleier.

Jente står på gata med en sekk i hånda.

Sånn kan fastlegen hjelpe deg

Alle som bor i Norge har rett på fastlege. Fram til du er 16 år er besøk hos fastlegen gratis og etter at du er 16 år kan du selv bytte fastlege.

Tegning av en gutt som er hos fastlegen sin (illustrasjon: ung.no)

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

GODT: Et sunt og variert kosthold gir deg de næringsstoffene kroppen trenger og får deg til å føle deg bra. Foto: Colourbox

Slik blir du kvitt søtsuget

Er du mye godtesyk? Har du ofte lyst på noe søtt? Her er noen tips til hva som kan dempe søtsuget.

Skål med yoghurt og bær.

Fysisk aktivitet i hverdagen - viktig og sunt

Helst bør du være aktiv minst en time hver dag. All aktivitet er bedre enn ingen aktivitet!

Studenter går opp trapp (Colourbox.com)

Vær stolt av den kroppen du har!

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Jente med skateboard (Colourbox)

Selvtillit og selvfølelse

Har du dårlig selvtillit eller selvfølelse? Hva er forskjellen på de to, og hvordan kan du få god selvfølelse og passe god selvtillit?

Jentegjeng
Aktuelt

Å nei, ikke mensen nå!

Skal du ha mensen akkurat den uka du skal på badeferie? Her er noen tips hvis det passer dårlig med mensen akkurat nå.

Skal sette inn tampong på badet (ung.no)

Hva skjer hvis du ikke består alle fag?

Har du strøket på eksamen eller ikke fått godkjent et fag på VGS? Her kan du lese om konsekvensene av det – og hvordan du kan komme deg videre.

Norges grunnlovsdag - 17. mai

17. mai feirer vi Grunnloven og at Norge er et demokrati hvor alle borgerne har de samme rettighetene.

17. mai-tog (foto: colourbox.com)