Er du overvektig?

Mange ungdommer tror at de veier for mye uten at de gjør det. Å sammenlikne deg med andre gir ikke alltid et riktig bilde av om du er overvektig eller ikke. Dette er fordi man kan ha veldig ulik vekt, men allikevel ha en normal og sunn kroppsvekt.

Det finnes flere kalkulatorer på nettet, men det er vanskelig å vite hvilken du kan stole på. Det er også viktig å se på vekstkurven din. Dette er informasjon som for eksempel en helsesykepleier har.

Om du lurer på om du har en normal vekt kan du ta snakke med helsesykepleieren på skolen, helsestasjon for ungdom eller fastlegen din. Der kan du få vurdert vekten din og få gode råd tilpasset deg.

FAKTA

Vær i aktivitet minst én time hver dag, spis mindre energirik mat og vær snill med deg selv. Disse rådene gjelder for alle, ikke bare de som vil gå ned i vekt.

Hvorfor blir man overvektig?

Kroppen behøver energi som kommer fra det du drikker og spiser. Spiser du mer energi enn det du bruker, vil overskuddet lagres som fett på kroppen.

Om du er overvektig har du fått i deg mer energi enn du har brukt.

En del spiser mer enn de trenger for å dempe slitsomme følelser, slik som stress, uro eller sorg. Noen medisiner kan også påvirke vekten. Enkelte har vanskelig får å kjenne seg mette. Andre synes bare mat er godt.

Hva er problemet med å ha en høy vekt?

Å veie for mye kan påvirke helsa negativt. Man blir mer utsatt for sykdommer, som for eksempel hjerte- og karsykdommer, diabetes, muskel- og skjelettplager, noen kreftformer og psykososiale plager. I tillegg kan det gå ut over selvbildet.

Hvor kan jeg få hjelp til å gå ned i vekt?

Hvis du er veldig overvektig, bør du prate med en lege om det. Du kan få tilbud om oppfølging av lege, ernæringsfysiolog og psykolog. Fastlegen kan også henvise til spesialisthelsetjenesten eller Frisklivssentralen.

Det er viktig å involvere dine foresatte. Ofte er det jo disse som handler inn og lager maten du spiser. Det er også de voksne som har ansvaret for at du spiser mat som er bra for deg.

Å trene seg til en normal og sunn vekt

Ved overvekt er det viktig å få brukt den energien som er lagret i fettet. Det gjør du ved å bevege deg.

Det er anbefalt å være i aktivitet i én time hver dag. Dette kan spres utover dagen i flere bolker, og du trenger ikke trene spesielt hardt.

Å gå eller sykle til skolen kan hjelpe deg med å få inn fysisk aktivitet i hverdagen. Du kan ta trapper i stedet for heis og rulletrapp.

Forsøk å ikke sitte for lenge. Ofte blir man sittende lenge foran PCen, TVen eller mobilen. Reis deg opp og gjøre noe annet. Dette er tips som er bra for alle, ikke bare for de som skal ned i vekt.

Etterhvert kan det også være bra å trene litt mer intensivt hver uke. Det vil si trening som gjør deg svett og sliten, og som du holder på med en time eller lenger. Det kan være jogging, sykling, svømming, ski, osv.

Start forsiktig. Det kan være nok med 15 minutter til å begynne med. Deretter øker du gradvis.

Styrketrening er også en fin treningsform som gir mer muskelmasse, som igjen øker forbrenningen.

Finn aktiviteter du trives med!

Hva skal jeg spise for å få en sunn og normal vekt

Mat og drikke inneholder ulike mengder med energi. Energi som ikke blir brukt av kroppen, lagres som fett.

For å gå ned i vekt bør du spise mindre av mat som inneholder mye energi (måles i kcal eller kJ og kalles ofte bare for kalorier), og lite næring. Eksempler på slik mat og drikke er chips, godteri, alkohol, brus, saft, is, boller, kjeks og sjokolade. Spis heller mer av grønnsaker, frukt, grovt brød og knekkebrød, havregrøt og fisk.

Det er lurt å spise frokost.

Spis lunsj og middag. For eksempel grønnsaker og pasta, poteter eller ris og noe som inneholder proteiner. Proteiner finnes i blant anner bønner, linser, fisk, kjøtt, kylling og egg. Kroppen trenger næringsstoffer som finnes i ulike matvarer for å holde seg frisk og sunn. For å få i seg alt det man trenger må man derfor spise variert.

Grønnsaker kan du spise mye av. Forsyn deg gjerne med mer grønnsaker om du ikke er mett etter å ha spist en porsjon. Drikk vann til maten. Spis gjerne mellommåltider om du blir sulten. Da blir du mindre sugen på godteri.

Nye vaner

Det kan ta tid å gå ned i vekt.

Ikke hopp på lettvinte superkurer! Det er lokkende med en «quick fix», slik som å bare spise én type mat. Da vil du få i deg altfor få næringsstoffer som kroppen behøver for å være frisk. Det finnes ingen rask metode som varer i lengden.

Det er fint med støtte av andre. Om du bor sammen med med noen, blir du kanskje påvirket av deres matvaner. Da er det fint å snakke sammen om dette og se om det er endringer man kan gjøre.

Det kan være til stor hjelp at alle sammen tar ansvar for å handle inn og kanskje også lage maten sammen.

Sett deg mål underveis

Ved alle forandringer du ønsker å gjøre, må du bestemme deg. For å greie å gjennomføre og holde ut over tid, er det lurt å ha en god plan med både langsiktige og kortsiktige mål.

Målene må være oppnåelige og slik at du kan krysse av når de er nådd. Et eksempel på mål kan være å spise fem små måltider daglig, trene tre ganger i uka, gå alle trapper i stedet for å ta heisen, drikke brus kun på lørdag, osv.

Med så konkrete mål, kan du krysse av på lista di, og bli fornøyd når man har oppnådd det du satte deg som mål.

Ikke sett for mange mål på en gang. Begynn med én ting som du er motivert for å endre på, og legg til nye mål etter hvert som du mestrer de du allerede har satt deg.

Vær snill mot deg selv og ta vare på deg selv

Husk at vekten ikke definerer hvem du er som person. Å gå ned i vekt, når man er overvektig, handler om å ta vare på helsa. Å rakke ned på seg selv fordi man er overvektig, gjør det ikke noe bedre.

Aksepter at du er som du er, og bestem deg for at du skal ha en sunn livsstil. En bieffekt av det å ha en sunn livsstil vil være en normal vekt.

Uavhengig hvilken vekt du har er det viktig å ha god selvtillit. Det får du blant annet ved å være sammen med personer som du trives med og ved å være snill og god mot deg selv.