Fysisk aktivitet i hverdagen - viktig og sunt

15.08.2022 Fysioterapeuten, ung.no

Det anbefales at du er aktiv minst én time hver dag for å ivareta helsen din og at du trener minst tre ganger i uken. Les mer om hvordan du kan få til dette i denne artikkelen.

TRAPPER: Velg trappa istedenfor heisen så får du inn mer aktivitet i løpet av dagen! Foto: Mart Production/Pexels

Helsedirektoratet anbefaler at barn og unge er aktive i minst én time hver dag.

Mange tror at de må trene på treningssenter for å klare dette, men ved å være aktiv i hverdagen kan du få dette til uten ekstra utstyr!

Fysisk aktivitet er viktig for helsen din

Bevegelse gir deg mer energi, forebygger sykdommer og plager OG gjør at du får en bedre fysisk og psykisk helse.

Fysisk aktivitet innebærer ALL bevegelse du gjør i løpet av dagen som er med på å øke pulsen din, for eksempel å gå tur, vaske rommet eller hoppe på trampolinen. Du trenger altså ikke trene på et treningssenter for å være i fysisk aktivitet.

Du trenger ikke være aktiv i 60 minutter sammenhengende, man kan for eksempel være aktiv i 10 minutter seks ganger til dagen. De anbefaler videre at aktiviteten du gjør disse 60 minuttene hver dag bør være moderat/hard. Det betyr at du skal kjenne at du får raskere pust enn vanlig. Hvis du klarer å være aktiv i mer enn én time hver dag kan du få enda bedre helse.

Tips til fysisk aktivitet:

  • Ta trappene istedenfor heisen
  • Gå en liten tur når du snakker med noen i telefonen istedenfor å sitte å snakke
  • Sykle, gå eller jogge til venner, skole eller jobb
  • Gå tur med venner eller familie istedenfor å se på tv eller lignende
  • Gå av noen stopp før stoppet ditt når du tar buss, tog eller t-bane
  • Gjør noe aktivt i friminuttet som for eksempel fotball, håndball, basket, gå rundt skolen

Tren minst tre ganger i uken

I tillegg til å være i fysisk aktivitet minst én time om dagen bør du gjøre trening som styrker muskler og skjelett og bedrer utholdenheten din minst 3 ganger i uken.

I ungdomsalderen utvikler kroppen din seg raskt, noe som for mange kan påvirke kroppskontroll og kroppsbeherskelse. Derfor er det lurt å variere aktivitetene du driver med, og at du finner aktiviteter du trives med!

Gode aktiviteter kan for eksempel være ulike idretter eller lagspill, dans, styrketrening, turer i fjell og mark, sykling, skating og andre aktiviteter du liker. Hvis du klarer å trene mer enn tre ganger i uken kan det påvirke helsen positivt.

Prøv å ikke sitte i ro for lenge om gangen

Hvis du sitter mye i ro kan det ha en negativ påvirkning på vekten din, utviklingen din og hvordan du har det med deg selv. Det er ikke bra å sitte i ro for lenge om gangen, spesielt ikke hvis du i løpet av dagen ikke har vært så veldig aktiv.

Ved å være bevisst på dette kan du prøve å dele opp tiden du sitter i ro i kortere perioder ved å for eksempel reise deg og bevege deg eller gå turer/ trene.

Hvis du synes dette er vanskelig kan du få gode tips av helsesykepleier på skolen din eller andre voksne.

Oppsummering

  • Bevegelse gir deg mer energi, forebygger sykdommer og plager OG gjør at du får en bedre fysisk og psykisk helse.
  • Vær i fysisk aktivitet minst én time hver dag med moderat/ hard intensitet.
  • Hvis du klarer å være aktiv i mer enn én time hver dag kan du få enda bedre helse
  • Du bør gjøre varierte aktiviteter med høy intensitet som gir økt muskelstyrke og som styrker skjelettet minst 3 ganger i uken. Her er øvelser man kan gjøre for å trene styrke og styrke skjelettet
  • Prøv å begrense tiden du sitter i ro
  • Skolen skal legge til rette for at du skal få være i aktivitet på skolen
  • All aktivitet er bedre enn ingen aktivitet!

Du kan lese mer om fysisk aktivitet her.

TRAPPER: Velg trappa istedenfor heisen så får du inn mer aktivitet i løpet av dagen! Foto: Mart Production/Pexels
Fikk du svar på det du lurte på?
Temasider

Trening og idrett

Les mer