Fysisk aktivitet i hverdagen - viktig og sunt

Helst bør du være aktiv minst en time hver dag. All aktivitet er bedre enn ingen aktivitet!

Studenter går opp trapp (Colourbox.com)
TRAPPER: Velg trappa istedenfor heisen så får du inn mer aktivitet i løpet av dagen!

Hverdagsaktivitet er viktig for å kunne ha en god helse. Helsedirektoratet anbefaler at barn og unge er aktive i minst én time daglig. Mange tror at de må trene på treningssenter for å klare dette, men ved å være aktiv i hverdagen ved å ta trapp istedenfor heisen og gå turer med venner kan man dekke denne timen!

Hverdagsaktivitet er viktig for å kunne ha en god helse.

Helsedirektoratet anbefaler at barn og unge er i fysisk aktivitet i minst én time hver dag. Man trenger ikke være aktiv i 60 minutter sammenhengende, man kan for eksempel være aktiv i 10 minutter seks ganger til dagen. De anbefaler videre at aktiviteten du gjør disse 60 minuttene hver dag bør være moderat/hard. Det betyr at du skal kjenne at du får raskere pust enn vanlig. Hvis man klarer å være aktiv i mer enn én time hver dag kan man få enda bedre helse.

Mange tenker at de må trene på treningssenter for å være i aktivitet, men det stemmer ikke! Fysisk aktivitet innebærer ALL bevegelse man gjør som er med på å øke pulsen: gå tur, gå i trapper, gå opp en bakke, bære handleposer, gå tur med hunden, gå/ løpe til bussen, vaske rommet, hoppe på trampoline. Så man trenger ikke trene på et treningssenter for å være i fysisk aktivitet. Forskning viser faktisk at en aktiv livsstil der man er i mye bevegelse kan være like bra som å trene regelmessig

Tips til hverdagsaktivitet:

• Ta trappene istedenfor heisen

• Gå en liten tur når du snakker med noen i telefonen istedenfor å sitte å snakke

• Sykle, gå eller jogge til venner, skole eller jobb

• Gå tur med venner eller familie istedenfor å se på tv eller lignende

• Gå av noen stopp før stoppet ditt når du tar buss, tog eller t-bane

• Gjør noe aktivt i friminuttet: fotball, håndball, basket, gå rundt skolen

Oppsummering

• Vær i fysisk aktivitet minst én time hver dag med moderat/ hard intensitet Man bør gjøre aktiviteter med høy intensitet som gir økt muskelstyrke og som styrker skjelettet minst 3 ganger i uken. Her er øvelser man kan gjøre for å trene styrke og styrke skjelettet.

• Hvis man klarer å være aktiv i mer enn én time hver dag kan man få enda bedre helse.

• Legg inn aktiviteter i løpet av dagen for å oppnå dette: gå til skolen, ta trapp istedenfor heis, vær aktiv i friminuttet

• All aktivitet er bedre enn ingen aktivitet!

Du kan lese mer om fysisk aktivitet her.

Skrevet av Fysioterapeuten, ung.no

Sist oppdatert: 11.07.2019

Kilder:

NHI

Trening.no

Aktivitetshåndboken

Offentlig og kvalitetssikret
Studenter går opp trapp (Colourbox.com)
TRAPPER: Velg trappa istedenfor heisen så får du inn mer aktivitet i løpet av dagen!
Fikk du svar på det du lurte på?
Aktuelt

10 tips for et godt forhold

Noe av det hyggeligste i verden er å ha kjæreste, men det er ikke alltid lett. Hvordan opprettholder du og pleier et godt forhold?

Kjærestepar sitter på kaia i Oslo (foto: Tine Poppe / bufdir.no)

Hva er BUP?

På BUP får du hjelp når du har det litt ekstra vanskelig. Du får selv være med å bestemme hvordan du får hjelp som passer deg.

Jente prater med en psykolog (colourbox.com)

HPV-virus og HPV-vaksine

HPV-virus er den desidert vanligste kjønnssykdommen i verden, antagelig fordi kondom ikke gir fullstendig beskyttelse. Det finnes en effektiv vaksine alle unge i dag får tilbud om. I denne artikkelen kan du finne svar på dine spørsmål om HPV.

Vaksine i armen (icolourbox.com)