Utleier gir ikke informasjon om strømregning i rett tid. Må jeg betale?
Jente, 20
Har bodd i en leilighet siden november 2016. i kontrakten står det at strøm kommer i tillegg til husleie. vi ble enige om at jeg skulle få den hver måned. det gikk et halvt år før jeg tilslutt fikk første regning på strømmen. nå har det gått 1,5 år uten at jeg har fått den. har i flere tilfeller send de melding og mail om at jeg vil ha den. ga til slutt opp når de ikke svarte. jeg har nå sakt opp leiligheten. kan de kreve at jeg betaler strøm for det 1,5 året som de har utelatt å sende regning? de har heller ikke fikset en depositum konto i løpet av de to årene jeg har bodd her så de har ikke noe penger der heller de kan ta det fra.
Svar
Hei
Det er avtalt at du skal betale for strømforbruket ditt, og at utleier skal legge fram dette hver måned. Jeg forstår at det er utrolig irriterende at utleier ikke klarer å legge fram de opplysningene han skal, til de tider dere har avtalt, men det fritar deg allikevel ikke fra din del av avtalen, som er at du skal betale for ditt eget strømforbruk.
Det betyr at utleier nå kan kreve at du skal betale for strømmen.
Det som er viktig for utleier da, er at han kan dokumentere det faktiske forbruket - enten for din bolig alene, eller det totale strømforbruket, om det er delt strømmåler, og hvordan regningen er fordelt på boligene som deler strømmåler. Hvis utleier ikke kan fremskaffe noen dokumentasjon, kan du avvise kravet.
Det er greit at du ikke har innbetalt noe depositum, slik at utleier ikke kan ta depositumet som "gissel". Samtidig er det slik at pengekrav foreldes først etter tre år. Innen kravet er foreldet kan utleier alltid klage deg inn for forliksrådet eller husleietvistutvalget, for å drive inn kravet sitt. Men for å vinne der må utleier kunne dokumentere at kravet er reelt.
Hvis utleier nå skulle komme med en regning som er alt for høy til at du kan betale den på flekken, men som er tilstrekkelig dokumentert, vil jeg anbefale deg å avtale en nedbetalingsplan. Du kan bruke som forhandlingskort at utleier ikke har overhold de avtalte tidsintervallene, og at utleier derfor må ta noe av ansvaret for at regningen nå har blitt så høy.
Hilsen Leieboerforeningen i samarbeid med ung.no
Besvart: 3.6.2019
Oppdatert: 3.6.2019
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål