Spørsmål og svar

Kan hormonspiralen gjøre at jeg blir mer lei meg?

Jente, 18

Hei! For syv uker siden satt jeg inn Hormonspiral. Jeg besvimte to ganger etter innsetting og var veldig kvalm og svimmel i timene etter. Da dette gikk over kjente jeg ikke på noen særlige symptomer eller plager før jeg begynte å legge merke til at jeg var mye mer lei meg enn jeg har vært tidligere. Jeg gråter nå nesten annenhver dag om ikke hver dag i noen perioder. Har hørt at dette kan være en bivirkning, men hvor lenge kommer det til å være sånn. Får så dårlig samvittighet ovenfor kjæresten min fordi hver gang han spør om det går fint eller hvorfor jeg er lei meg, så har jeg aldri et godt svar. Så er dette vanlig nå i begynnelsen og hvor lenge vil det være sånn? Og er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe?

Hei

Jeg skjønner godt at det er slitsomt å føle seg så mye lei seg, og i tillegg ikke helt forstå hvorfor.

Humørsvingninger og nedstemthet kan være bivirkninger av hormonspiral. De første månedene etter innsetting kan kroppen bruke litt tid på å venne seg til hormonene. Hos noen blir bivirkningene bedre i løpet av de første 3–6 månedene, og det er vanskelig å si hvor lenge det vil vare for akkurat deg.

Det er heller ikke alltid lett å vite om endringer i humøret skyldes spiralen eller andre forhold i livet.

Noen opplever at bivirkninger avtar i løpet av de første månedene, når kroppen har tilpasset seg spiralen. Andre kan oppleve at plagene vedvarer. Det er derfor vanskelig å si om eller når humøret ditt vil bli bedre for eksempel etter 6 måneder.

Du skriver at du gråter nesten hver dag i perioder, og av den grunn vil jeg anbefale deg å ta kontakt med helsestasjon for ungdom eller fastlegen. Du trenger ikke vente i flere måneder for å se om det går over. Sammen kan dere vurdere om plagene kan skyldes hormonspiralen, og om det er best å fortsette med den eller vurdere annen prevensjon.

Det kan også hjelpe å snakke åpent med kjæresten din om hvordan du har det. Du trenger ikke ha en forklaring på hvorfor du er lei deg eller unnskylde deg. Du kan for eksempel si at du har merket en endring i humøret etter at du satte inn spiralen, og at du synes det er tungt om dagen.

Prøv også å ta vare på deg selv med nok søvn, regelmessige måltider og aktiviteter du trives med i hverdagen.

Husk at du ikke skal måtte gå rundt og være så mye trist og lei deg. Det finnes hjelp å få, og du fortjener å ha det bra.

Ønsker deg alt godt og lykke til!

Hilsen helsesykepleier, Ung.no

Besvart: 18.10.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål