Spørsmål og svar

Jeg solgte en jakke som jeg var usikker på om var fake eller ikke.

Jente, 17

Hei! Jeg er i en liten knipe nå. Jeg har solgt en jakke som jeg har vært usikker på om er ekte eller ikke. I annonsen står det ikke at den er fake. Men da kunde har kontaktet meg har jeg sagt at jeg ikke har kvittering (eller noe annet som kan garantere at den er ekte).Kunde vet også at jeg har kjøpt jakken av en annen og ikke personlig på butikken. Kunde kjøpte jakken og fikk se på den før han kjøpte og valgte likevel å gå videre. Nå vil kunde ha penger tilbake fordi de mener den er fake. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre fordi jeg leste et tidligere innlegg da en lignende situasjon oppsto og Forbrukerrådet sa at kunde visste at ingenting var garantert og at det ikke er så mye å gjøre med i etterkant. Har tatt kontakt med Forbrukerrådet men de har ikke svart meg enda.

Svar

Hei

Det er leit å høre at du opplever denne situasjonen!

Hvis du informerte kjøperen om at du ikke kunne garantere at jakka var ekte, så tok han en ekstra risiko da han likevel valgte å kjøpe den. Dessuten fikk jo kunden også se på jakken selv, før han valgte å gå videre med kjøpet. 

Da er det ikke sikkert at han kan kreve pengene tilbake fra deg, siden han valgte å ta denne risikoen. 

Hvis det er slik at du -ikke- sa ifra om at du var usikker på om at den var ekte, så kan du holdes ansvarlig.

Da kan kjøperen kreve å få tilbake pengene.

Jeg anbefaler å snakke med kjøperen om dette. Gjerne skriftlig på SMS, Vipps eller mail. Hvis dere ikke blir enige, kan kjøperen sende inn saken til oss. Da får vi tatt en nærmere titt på saken, og det koster ikke noe :) 
Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veiledning og mekling hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

 

 

 

 

Besvart: 26.10.2020

Oppdatert: 26.10.2020

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål