Spørsmål og svar

Det er kun varmt vann i dusjen.

Jente, 20

Hei! Jeg bor i en leilighet og har gjort det nå i 1 år. Dusjen i leiligheten er litt spesiell, fordi vannet blir aldri helt kaldt. Det er enten varmt, eller veldig varmt. Jeg mener jeg skal kunne ha muligheten til å ta en kald dusj, både for helsegrunner og økonomiske grunner. Huseier så på dette og sa at jeg kan skru på en bryter nede i kjelleren for å regulere temperaturen, men problemet er at skrur man for mye en av veiene blir det enten for kaldt eller for varmt. Joda, jeg får dusjet i vannet men det er bare varmt og jeg vil kunne dusje i kaldt. Kan jeg kreve at han fikser så jeg har både varmt og kaldt vann i dusjen eller kan jeg ikke kreve det? Isåfall hvordan skal jeg si ifra? Har jeg noe lovverk på min side som jeg kan bruke dersom han ikke gidder å fikse det?

Svar

Hei.

For at du skal kunne kreve noe, må forholdet du beskriver for det første være å anse som en mangel. Relevant for den vurderingen er i hvilken grad temperaturen i dusjen avviker fra hva man normalt må kunne forvente av temperaturen i en dusj i en bolig av slik type og alder som du bor i. Da holder det ikke å si at noe er varmt eller kaldt - du må kunne vise hvilke temperaturer det er mulig å få på vannet. Dersom temperaturvariasjonen i dusjen er langt dårligere enn man må kunne forvente, vil det kunne være å anse som en mangel. For det andre må du ha sagt fra til utleier innen rimelig tid fra du burde ha oppdaget forholdet.

Utleier ser ut til å i alle fall anerkjenne at du har et ønske om å kunne dusje i kaldere vann.

Det er uklart hvorvidt utleiers foreslåtte løsning kan fungere eller ikke, da du skriver at det blir for varmt eller kaldt når man skrur bryteren "for langt" en av veiene. En skulle tro at det var et sted i midten som medførte at du kunne ta tilfredsstillende tempererte dusjer, både mer varme og mer kalde, etter behov. Jeg ville også ha forsikret meg om at det ikke vil være god nok avhjelp å bytte blandebatteriet, da det klart ville ha vært den enkleste løsningen.

Det er veldig mange konkrete, faktiske opplysninger som vil være avgjørende for å kunne gi deg et klart svar. Jeg vil derfor anbefale deg å oppsøke mer direkte hjelp hvis dette ikke løser seg.

Med vennlig hilsen Leieboerforeningen i samarbeid med Ung.no.

Besvart: 9.8.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål