Spørsmål og svar

Ustabilt varmtvann i studentbolig.

Jente, 20

Hei! Jeg er student i en middels stor studentby og leier hybel gjennom samskipnaden. Jeg flyttet inn i august og har hele tiden hatt problemer med temperaturen på vannet. I oktober sendte jeg en henvendelse til vaktmester og fikk et veldig ovenfra og ned svar. Rørlegger mente at det var jeg som var sensitiv for 1-2 graders endring siden ingen andre klager. Etter dette har jeg fått tak i termometer med laser og tatt videoer som bevis. Jeg sendte inn disse videoene som viser at det innimellom er 34 grader på det varmeste. Temperaturen varierer, noen ganger blir det ikke varmere enn 30 grader, andre dager er det varmt nok til en hel dusj og noen ganger blir det gradvis kaldere og kaldere. Den samme rørleggeren var der i dag og mente målemetoden min var altfor lite konsekvent, han målte temperaturen til 43 grader(men temperaturen varierer fra dag til dag som sagt). Jeg ønsker å bli tatt seriøst, betaler 6400kr i mnd i leie og aner ikke hva jeg skal gjøre? Hvilke rettigheter har jeg?

Svar

Hei.

Det framstår som uklart hvor stor variasjon i temperatur det er i vannet, og hva det skyldes. For å få gjort noe med det, må du først finne ut av hva som er årsaken.

Det virker ikke som om utleiers representant er veldig interessert i å finne ut av det, men det kan også være at en målt temperatur på 43 grader er helt i tråd med representantens forventninger. Det kan hende at du må engasjere en rørlegger selv, men du må da betale for rørleggeren. Hvis rørleggeren ikke finner noe galt (som kan anses som en mangel i husleielovens forstand), vil du ikke kunne kreve erstattet utlegget ditt av utleier.

Det kan jo hende at det blir tomt for varmtvann (hvis det kommer fra lokal bereder), at det tar lang tid før varmt vann kommer til din leilighet (pga. lang reisevei for vannet), eller at ikke nok varmt vann kommer fram hvis mange bruker vann samtidig. Dette er spørsmål en fagkyndig person må svare på.

Avhengig av hva som er årsaken, kan forholdet være en mangel, eller det kan ganske enkelt være "sånn det er" å bo i et bygg av den alder og utforming som ditt bygg har. Er det en mangel, vil du kunne kreve retting, så langt det er et forhold som kan avhjelpes tilfredsstillende gjennom et tiltak av noe slag, eller kreve et prisavslag tilsvarende den verdireduksjonen det utgjør.

Er det ikke en mangel, er det noe du må leve med.

Mangelsvurderingen må gjøres konkret, og basere seg på det bakenforliggende forholdet, holdt opp imot hva du kunne forvente. Det beste du kan gjøre er å dokumentere problemet som best du kan, herunder ved målinger, og ved å innhente uttalelse fra fagperson.

Med vennlig hilsen Leieboerforeningen i samarbeid med Ung.no.

Besvart: 19.3.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål