Spørsmål og svar

Kunden nekter å betale meg for jobben jeg har gjort - hva gjør jeg?

Gutt, 17

Hei, jeg har startet en egen bedrift der jeg tar bilder og video for andre.(Den er ikke registrert noen sted da jeg ikke er 18 år enda.) jeg filmet og redigerte en video for en kunde og vi hadde en fin dialog over e-post. Vi ble enige om en pris på 2200kr. Etter mange timer arbeid og 5 forskjellige utgaver av videoen stoppet kunden og svare på Mail. Jeg ser så at de har brukt videoen på sine sosiale medier. Men når jeg sender Mail om betaling svarer de ikke. Jeg har sendt flere oppfølgingsmailer og en melding på deres Instagram. Hva skal jeg gjøre? Vi har ingen kontrakt og eneste beviset jeg har er samtalen over e-post, der det står at vi er enige om 2200kr. Er det noe jeg kan gjøre eller må jeg se på pengene som tapt?

Svar

Hei,

Du skriver at du har utført et oppdrag som dere har avtalt at du skal få betalt for, men at oppdragsgiver nå ikke vil betale deg. Dette utgjør et avtalebrudd, og du har rett til å kreve at avtalen holdes og oppfylles etter sitt innhold.

Selv om dere ikke har inngått noen formell kontrakt, så har dere avtalt skriftlig på e-post at du skal få betalt 2200 kroner for jobben. Dette vil i utgangspunktet være tilstrekkelig som avtalegrunnlag.

Du kan ta saken videre til forliksrådet ved å sende inn forliksklage. Merk at behandlingen av en sak i forliksrådet koster 1966 kroner (rettsgebyr). Det er du som klager som må betale dette etter at saken er avsluttet. Men du kan kreve å få dette beløpet dekket av motparten dersom du vinner saken.

Før du eventuelt sender inn en forliksklage, vil jeg anbefale deg at du tar kontakt med oppdragsgiveren en siste gang, med informasjon om at dersom du ikke mottar det avtalte beløpet inkl. forsinkelsesrenter innen en gitt frist (f.eks. en uke), så vil du ta saken videre til forliksrådet. Forhåpentligvis vil dette føre til at du får betalt det du har krav på.

Hilsen juristen, ung.no

Besvart: 31.7.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål