Spørsmål og svar

Hvordan klager jeg på helsevesenet?

Jente, 18

Hei! I januar 2023 var jeg innlagt på somatikken på sykehuset for ekstrem underernæring som følge av ARFID. Jeg hadde en KMI på 10, var fullstendig sengeliggende, kunne ikke gå og svært somatisk ustabil. Så ble jeg overført til psykiatrisk, noe jeg senere har blitt informert om at skyldes plassmangel på somatisk. Psykiatrien hadde ikke utstyr eller kompetanse til å ivareta meg. Bl.a manglet de seng. Jeg ble innlagt akutt på somatisk to ganger de første to ukene. Både jeg og mine foreldre (som var med meg hele tiden) mener at behandlingen jeg fikk var høyst uforsvarlig, og at det var fare for mitt liv. De ansatte på psykiatrien løy i pasientjournalen. F.eks glemte en ansatt å slå på sondepumpen en natt, noe som førte til at jeg besvimte og ble hentet av ambulanse neste morgen. Foreldrene mine bekrefter at pumpen aldri var på, men i journalen skrev ansatt at det skyldtes «defekt i pumpen». Det skremmer meg at slikt pågår i norsk helsevesen. Kan jeg ta saken til retten, ev hvordan klage?

Svar

Hei. Så fint at du kontakter ung.no med ditt spørsmål om hvordan du går frem for å klage på kvaliteten i norsk helsevesen.

Om du mener det har skjedd en svikt, er det en god start å ta dette opp direkte med sykehuset. Her er det to avdelinger som skal gi deg forsvarlig helsehjelp, noe som krever et tverrfaglig samarbeid. Jeg vil råde deg til å sende en skriftlig klage til sykehuset der du mottok helsehjelpen.

Klagen må inneholde hvem du er, hva du klager på og hvilken avdeling /avdelinger det gjelder. Begrunn klagen din, skriv så kort og konkret som mulig. Skriv gjerne også hva du ønsker å oppnå med klagen. En del sykehus har mulighet til å motta klager digitalt. Sjekk sykehusets nettside for informasjon om dette. Hvis klagen ikke kan sendes digitalt anbefaler vi å bruke post. E-post bør unngås av personvernhensyn.

Dersom du ikke er fornøyd med sykehuset sitt svar kan du sende klagen videre til Statsforvalteren. Du sender da den opprinnelige klagen, svaret fra tjenestestedet og et kort notat om hvorfor du velger å sende den til Stats forvalteren. Du kan lese mer om dette her Hvordan klage på helse- og omsorgstjenester | Statsforvalteren.no

Vit at rådene over er gratis og er til for at pasienter skal kunne nå frem når de opplever svikt i helsevesenet. Vi verken råder eller fraråder deg til å ta saken til retten, dette på grunn av økonomiske kostnader som må vurderes av den enkelte.

Er du i behov av videre råd og veiledning kan du ta kontakt med Pasient- og brukerombudet på telefon 40 50 16 00 eller kontakte oss via sikker melding på vår nettside Pasient- og brukerombudet (pasientogbrukerombudet.no)

Ønsker deg lykke til og håper du får god oppfølging fremover. 

Vennlig hilsen

Pasient- og brukerombudet (pasientogbrukerombudet.no)

Besvart: 15.10.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål