Spørsmål og svar

Vil bare ha vekk arrene og takler ikke tanken pa at jeg har de der.

Jente, 16

Hei. Jeg har slitt me selvskading i mange år. Og har nå hele venstre arm dekket i store arr. Noen er sydd mens de jeg ikke har sydd er høyt over huden og kjempe rød selv om de er over 1 år gamle. Jeg er så usikker på de og er livredd for å gå me kortermet. Gjorde d ifjord å merket blikkene i ryggen på lang avstand. Har sett på plastisk kirurgi og skal prøve silikon teip, men siden de er så gamle vet jeg ikke om det virker. Jeg takler ikke arrene på overarmen min, er de som er verst. De er så veldig store og jeg trenger å få dem bort. Om dere har noe tips så tar jeg veldig gjerne imot. Vil bare ha de vekk og takler ikke tanken på at jeg har de der. Jeg vil så gjerne gå rundt i kortermet😞

Hei, og takk for at du skriver til ung.no!

Jeg forstår at du er lei deg for arrene dine, men jeg tror ikke andre folk bryr seg så mye om de. Det er nok heller din følelse som gjør at du tror at folk stirrer på de. Idag er det så mange som har arr etter selvskading.

Arrene dine vil blekne med tiden og bli mindre synlige.

De arrene som er tykke kalles Hypertrofiske arr eller keloide arr. Disse kan man operere bort med plastisk kirurgi. Spør fastlegen din om du kan henvises sykehuset for vurdering :-)

Videre finnes det mange kremer og produkter som lover mye. Ikke alt i reklamene stemmer, men silikongel og silikontape kan gi noe bedring også på eldre arr. Spør på apoteket, de har god oversikt over hva som har effekt og ikke.

Håper dette var til hjelp for deg <3

Lykke til!

Vennlig hilsen helsesykepleier, ung.no

Besvart: 20.2.2023

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål