Ble svindlet på Tise - hva gjør jeg?
Jente, 16
Hei! Ble svindlet for en iPhone og svindleren svarer ikke lenger når jeg ber om å få pengene tilbake. Jeg har funnet nummeret til foreldrene, er det innenfor å ringe de for å oppklare saken? Hun er 18 år eller yngre.
Svar
Hei Jente 16 år.
Så leit å høre at du har blitt svindlet, det er frustrerende, og det er helt naturlig å ville gjøre noe for å få pengene tilbake.
Hvis personen som solgte iPhonen er under 18 år, regnes de som mindreårige, og da kan foreldrene ha et ansvar, spesielt hvis kjøpet har skjedd på en måte som ikke er i tråd med loven. I så fall er det ikke urimelig å ta kontakt med foreldrene for å forsøke å oppklare situasjonen på en saklig måte.
Saklig tone
Hvis du ringer, hold en rolig og høflig tone. Forklar hva som har skjedd, og at du helst ønsker å løse det uten å involvere politiet.
Dokumentasjon
Samtidig bør du samle all dokumentasjon du har (annonser, meldinger, kvitteringer osv.) i tilfelle du må gå videre med en politianmeldelse eller kontakte Forbrukertilsynet.
Du har full rett til å beskytte deg mot svindel – og hvis selgeren ikke samarbeider, er foreldrekontakt en rimelig vei å forsøke, spesielt hvis det kan forhindre større problemer for begge parter.
Rapporter til plattformen
Du bør også rapportere hendelsen til plattformen du handlet på. De kan i slike tilfelle utestenge brukeren.
Lykke til.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 8.4.2025
Fikk du svar på det du lurte på?
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål