Airpods er forsvunnet - hva gjør jeg?
Gutt, 15
Hei, airpodsene mine er borte og mistenker at de er stjålet eller mistet. Da jeg ikke fant dem i hvor er appen eller på icloud, ringte jeg Apple og spurte hvorfor dem ikke kom opp i hvor er appen. De begrunnet med at det kanskje var en oppdatert programvare som ikke hadde blitt lastet ned, men at de egentlig skal gjøre det automatisk men at det kanskje ikke har skjedd. Det som var rart var at jeg kunne spore broen min sine(gen. 1) men ikke mine som jeg kjøpte for bare noen månder siden som er AirPods pro gen. 2 med usbc kobling. Assa helt nye AirPods. Nå har de vert lenge borte og jeg blir frustrert om noen kan gå rundt med mine AirPods eller at de ligger på en buss langt uti gokk. Får jeg noe erstatning? Siden det er jo ikke min feil at den programvaren ikke har lastet seg inn? Hva kan jeg si for å få nye og hva har jeg krav og ikke krav på?
Svar
Hei.
Jeg forstår frustrasjonen din over å ha mistet AirPodsene dine og situasjonen med programvareoppdateringen. Her er noen trinn du kan ta for å løse problemet:
Kontakt Apple Support igjen: Skriv gjerne til Apple Support og forklar situasjonen din på nytt. Gi dem all relevant informasjon, inkludert kjøpskvitteringen, serienummeret på AirPodsene dine og detaljer om når du først oppdaget at de var borte. Forklar også at du ikke kunne spore dem via "Hvor er"-appen på iCloud.
Vurder forsikringsdekning: Hvis du eller dine foresatte har en forsikring som dekker tap eller tyveri av personlig eiendom, kan du kontakte forsikringsselskapet ditt for å se om du kan få erstatning gjennom forsikringen din.
Be om erstatning: Når du kontakter Apple, kan du be om erstatning for de tapte AirPodsene, dersom det er programvaren som er defekt. Forklar situasjonen og spør om muligheten for en erstatningsordning eller rabatt på nye AirPods.
Det er også viktig å huske at det ikke er noen garanti for at du vil få erstatning, men det skader ikke å spørre og legge frem saken din på en høflig og tydelig måte.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 13.2.2024
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål