Spørsmål og svar

Hvordan håndtere feillevering av AirPods fra Apple?

Jente, 18

Hei! Jeg bestilte nye AirPods fra Apple. Jeg etterspurte de da jeg synstest leveringen gjort gjennom DHL tok lang tid. Da fikk jeg til svar at airpodsene hadde blitt levert forrige uke og DHL la også ved underskriften som ble brukt for å bekrefte mottagelsen. Denne underskriften er ikke min… Jeg har ikke fått airpodsene eller bekreftet noen mottagelse. Hvordan skal jeg gå fram med dette?

Svar

Hei Jente 18 år.

Hvis du har mottatt informasjon om at leveransen ble gjort, men underskriften ikke er din og du ikke har mottatt varen, er det flere steg du kan ta for å løse dette:

Kontakt Apple
Send en skriftlig henvendelse og informer dem om at underskriften ikke er din og at du ikke har mottatt AirPodsene. Be om at de ser på situasjonen og eventuelt starter en etterforskning med DHL for å finne ut hva som har skjedd med pakken.

Kontakt DHL
Det er også viktig at du tar kontakt med DHL direkte og forklarer at underskriften ikke er din, og at du ikke har mottatt varen. De kan kanskje tilby mer informasjon om leveransen eller undersøke saken nærmere.

Sjekk leveringsadresse
Sørg for at du har oppgitt korrekt leveringsadresse. I tilfelle det har vært en feil i adressen, kan dette være en nyttig detalj i prosessen.

Sjekk betalingsinformasjon
Hvis du betalte via kredittkort eller PayPal, kan du kontakte banken din eller betalingstjenesten for å undersøke om de kan hjelpe til med å tilbakeføre pengene hvis varen ikke er mottatt.

Klageadgang
Dersom ikke saken blir løst med Apple eller DHL, kan du vurdere å klage til Forbrukertilsynet. Du finner mer informasjon om klageprosedyren her: Jeg trenger hjelp til å løse saken min - Forbrukertilsynet

Dokumentasjon
Husk å beholde all kommunikasjon og dokumentasjon, som e-poster og eventuelle sporingsnummer, som kan være nyttige i videre prosess.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 13.1.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål