Spørsmål og svar

Vy svarer ikke på en henvendelse om betalingsutsettelse av bot.

Gutt, 16

Hei, jeg fikk nylig en bot på 1200kr fra billetkontroll og søkte om betalingsutsettelse med hjelp av vy sitt skjema, jeg har tidligere søkt på ruter også men gebyrnummeret er ikke på fakturaen jeg fikk. På ruter fikk jeg vite at boten ble satt på vent og jeg ikke måtte betale til en ansatt hadde kontaktet meg. Men på vy sto det at det er stor pågang og at jeg får svar innen 20-25 virkedager. Betalingsfristen går ut den 5. august. Er saken min satt på vent og hvor lenge blir fristen utsatt til?

Svar

Hei Gutt 16 år.

Det er forståelig at du er usikker på hvordan du skal forholde deg til dette.

Siden du har sendt inn en søknad om betalingsutsettelse til Vy, bør du ha mottatt en bekreftelse på at søknaden er mottatt. Dersom du ikke har fått en slik bekreftelse, bør du kontakte Vy umiddelbart for å forsikre deg om at søknaden din er registrert.

Du bør snarest mulig kontakte Vy for å få en bekreftelse på om fristen er utsatt, og hvor lenge den er utsatt. Du kan sende en e-post, så har du også bevis i saken om at du har forsøkt å kontalte dem for å få klarhet. Dette vil gi deg trygghet i hvordan du skal forholde deg til betalingsfristen den 5. august.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 29.7.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål