Spørsmål og svar

Ruters billettkontroll ba meg dele min bank ID.

Jente, 19

Hei, ble stoppet av kontrollør på ruter og hadde billett, men ikke med meg legitimasjon. Da krevde de å gå inn på telefonen min og se at jeg logget meg inn på vipps eller bank ID for å bevise at det er meg. Jeg gjorde som de ba om fordi ble litt skremt av tonen deres, selv om jeg har billett og skjønner ikke hva problemet er. Fikk ikke noe bot fordi beviste at det var meg, men sitter igjen med litt sånn ekkel følelse. Kan de faktisk be om å se på mobilen min, og at jeg logger meg inn på bank ID eller vipps? De ba om å se på mens jeg skrev inn personlig passord og alt, det burde vel ikke være lov å forlange det?

Svar

Hei Jente 19 år.

Legitimasjonskontroll
Kontrollerne har rett til å be om legitimasjon for å bekrefte at billetten tilhører deg. Vanligvis skal du kunne vise fysisk legitimasjon, men i ditt tilfelle ble du bedt om å vise mobiltelefonen din.

Personvern og sikkerhet
Det er ikke vanlig praksis at kontrollører ber om å se på din private mobiltelefon eller krever at du logger inn på tjenester som Vipps eller BankID. Dette kan være en bekymring når det gjelder personvern og sikkerhet. Generelt sett bør du ikke bli bedt om å oppgi passord eller personlig informasjon foran en kontrollør.

Klage på hendelsen
Hvis du føler at du har blitt behandlet på en måte som ikke er i tråd med regler eller personvern, kan du sende en skriftlig klage til Ruter. Beskriv hva som skjedde, hvordan du ble bedt om å logge inn, og uttrykk din bekymring over personvern og sikkerhet.

Retten til å nekte
Du har rett til å nekte å gi tilgang til din mobiltelefon eller personlig informasjon som ikke er relevant for bekreftelse av billett. Kontrollørene bør kunne bekrefte legitimasjon og billett uten å be om slike detaljer.

Rettigheter
For mer spesifikke rettigheter knyttet til personvern og legitimasjonskontroll, kan det være nyttig å kontakte Datatilsynet: Kontakt oss | Datatilsynet

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 16.8.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål