Mottatt kontrollgebyr fra Entur uten å ha vært utsatt for billettkontroll.
Gutt, 19
Jeg har fått inkassovarsel for en ubetalt faktura for et kontrollgebyr fra Entur. Jeg har aldri vært tatt i billettkontroll på hverken tog eller buss og har aldri sett den fakturaen som forøvrig er datert den dagen jeg var på jobb med bil. Hvilke krav til legitimasjon må billettkontroller stille når de utsteder bot? Jeg har klagd til togoperatør Vy, men jeg vet ikke hva jeg gjør videre hvis Vy avviser klagen. Kan jeg kreve bekreftelse på dokumentert identitet av personen de utstedt bot til? Hvilke lover gjelder i dette tilfellet?
Svar
Hei Gutt 19 år.
Det er forståelig at du vil få klarhet i dette. Når det gjelder utstedelse av kontrollgebyr på kollektivtransport, skal billettkontrollører kunne fremvise legitimasjon og be om legitimasjon fra den de kontrollerer. Normalt sett vil kontrolløren notere ned opplysninger som navn og fødselsdato fra en gyldig legitimasjon for å utstede et gebyr.
Den som påstår å ha et krav, har også bevisbyrden for å dokumentere at kravet er gyldig med tilstrekkelige bevis for å underbygge det.
Jeg vil også anbefale deg å vurdere om det kan være en mulighet for at noen har misbrukt din identitet, noe som kan være et tilfelle av ID-svindel. Dette bør du nevne for Vy og inkassoselskapet slik at de kan undersøke dette nærmere. Dersom du mistenker ID-svindel, kan det også være lurt å kontakte politiet og melde fra om forholdet.
Du kan gjøre følgende:
Krev dokumentasjon fra Vy
Be om all dokumentasjon som Vy har i saken. Dette kan inkludere opplysninger om hvilken type legitimasjon som ble vist, og hvordan identiteten din ble registrert. Hvis Vy avviser klagen din, har du rett til å få en skriftlig begrunnelse. Be om denne hvis du ikke får den automatisk. Nevn risikoen for ID-svindel.
Kontakt inkassoselskapet
Forklar situasjonen for inkassoselskapet og informer dem om at du har bestridt kravet. Et bestridt krav skal ikke tas videre i inkassoprosessen før saken er avgjort.
Henvend deg til Transportklagenemnda
Hvis Vy opprettholder sitt krav, kan du vurdere å bringe saken inn for Transportklagenemnda. Du finner mer informasjon her: Norsk ReiselivsForum
Inkassoloven
Inkassoloven krever at et krav skal være korrekt før inkasso kan iverksettes.
Sørg for å ha all kommunikasjon skriftlig for å kunne dokumentere hva som er sagt og gjort i saken. Dette vil kunne styrke saken din dersom den går videre. Be inkassoselskapet fryse saken fremt il den er avgjort.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 29.8.2024
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål