Spørsmål og svar

Jeg har fått et inkassovarsel som er feil! Hva gjør jeg?

Jente, 18

Hei! jeg fikk en bot for en måned siden pga feil bil på parkeringsapp. jeg klagde derfor på boten og fikk denne beskjeden "Kontrollsanksjonen frafalles, slik at den ikke skal betales." altså jeg måtte ikke betale. men i dag fikk jeg inkassovarsel på denne boten. hva gjør jeg? den ble jo kanselert. hvem skal jeg kontakte?

Svar

Hei!

Det du må gjøre nå, er å sende en skriftlig klage til parkeringsselskapet (og inkassoselskapet hvis det var inkassoselskapet som sendte inkassovarselet).

Vis til beskjeden du fikk: "Kontrollsanksjonen frafalles, slik at den ikke skal betales.".
Be om en skriftlig tilbakemelding på hvorfor du plutselig får et inkassovarsel likevel.

Når du protesterer på en faktura og begrunner hvorfor du er uenig, skal ikke saken sendes videre til inkasso. Les mer om det her.

Når du protesterer på et krav, må parkeringsselskapet og dets inkassoselskap vurdere om de skal 1) opprettholde kravet og gå videre med kravet til forliksrådet for å få en dom for sitt krav eller 2) slette kravet.

Lykke til!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Besvart: 14.2.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål