Bestilte en vare på nettbutikk, fikk ikke ordrebekreftelse?
Jente, 18
Jeg har bestilt noe på nettet. Jeg fikk aldri noen bekreftelse på bestillingen. 3 måneder senere får jeg plutselig tilsendt en faktura. Har man ikke egentlig rett på en ordrebekreftelse eller lignende dokumentasjon på bestillingen?
Svar
Hei.
I følge e-handelsloven § 12 skal selgeren sende en elektronisk bekreftelse om at bestilling er mottatt.
Det vil si at ved elektroniske bestillinger plikter tjenesteytere alltid uten ugrunnet opphold å sende en elektronisk bekreftelse på at bestillingen er mottatt.
Dersom det er en feil at du ikke har mottatt en slik bekreftelse, men du fortsatt har mottatt varen bør du betale uansett, fordi det i Norge er en tre års foreldelsesrett. Det betyr at dersom de ved en feil har glemt å sende deg en ordrebekreftelse kan selgeren allikvel kreve betaling for varen hvis de har levert den til deg.
Ved manglende bekreftelse er det ikke noen sanskjoner, ut over de sanksjoner Forbrukertilsynet kan pålegge selskapet etter markedsføringsloven.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 5.6.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål