Spørsmål og svar

Har fått varer men selger har ikke fakturert.

Gutt, 14

Kjøpte pc deler fra en nettside men fikk pengene tilbake etter noen uker, tenkte det var fordi det var lenge til leveranse men nå som jeg har hatt varene i en dag har de endå ikke tatt noe eller sendt melding/mail. Er de demmes ansvar, ønsker ikke akuratt en kraftig faktura i mailen for noe jeg ikke har gjort.

Svar

Hei Gutt 14 år.

Situasjonen du beskriver virker uvanlig, men jeg anbefaler at du ordner opp.

I Norge er det tre år foreldelsesfrist. Oppdager selger feilen vil de kunne sende deg en faktura hvis det ikke tre år er gått fra kjøpstidspunktet.

Kontakt selgeren/nettsiden
Ta kontakt med kundeservice hos nettsiden hvor du kjøpte PC-delene. Forklar situasjonen og be om en oppklaring. Be om skriftlig bekreftelse på statusen for din bestilling og betaling.

Sjekk kontoutskriften
Gå gjennom kontoutskriftene dine for å bekrefte at pengene faktisk har blitt tilbakeført og at det ikke er noen pågående eller ventende transaksjoner knyttet til kjøpet.

Dokumentasjon
Sørg for å ha dokumentasjon på alt som har skjedd. Dette inkluderer e-poster, kontoutskrifter, og annen kommunikasjon med selgeren.

Vær forberedt på betaling
Selv om du ikke har mottatt en faktura enda, er det mulig at den kan komme senere. Vær forberedt på å betale for varene hvis det viser seg at det var en feil i systemet deres.

Retur som siste utvei
Hvis du ikke får noen avklaring fra selgeren og du er bekymret for en eventuell stor faktura, kan du vurdere å returnere varene. Pass på å følge nettsidens retningslinjer for retur for å sikre at alt går riktig for seg.

Ved å ta disse skrittene, kan du sikre at du har gjort alt riktig fra din side og være forberedt på eventuelle utfall.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 18.6.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål