Spørsmål og svar

Jeg er alt for høy for alderen. Kan jeg gjøre noe for å bli lavere?

Jente, 13

Jeg er ALT FOR HØY FOR MIN ALDER jeg er 174, er det en måtte jeg kan bli lavere på?

Hei.

Så fint at du skriver til ung.no med spørsmålet ditt.

Jeg forstår at du synes du er høy for alderen når du er 13 år. Spesielt hvis du har venner som ikke har vokst så mye ennå.

Det er ingen måte du kan blir lavere på. Du blir så høy som du blir.

Jeg er sikker på at om et år eller to, vil du være fornøyd med høyden din, og mange av vennene dine vil ha tatt deg igjen. Høye jenter er flott.

174 er ikke speselt høyt for en jente i dag. Det regnes som helt normalt å være 13 år, og være en plass mellom 151 cm, og helt til 175 cm.

Du har nok hatt din vekstspurt tidlig, og kommer sannsynligvis ikke til å vokse så mye mer. Se på foreldrene dine, er de også høye, for da er det normalt at du også er det.

Når skolen begynner igjen, kan du snakke med helsesykepleier. Da kan du få se kurven din, som viser veksten din fra du ble født, og til siste måling som var i 8. klasse.

Jeg ønsker deg alt godt.

Med vennlig hilsen helsesykepleier

Besvart: 27.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål