Refusjon på utløpt kjørepakke grunnet medisinske årsaker?
Jente, 20
Hei. Jeg har bestilt sånn kjørepakketime på learn for noen år siden på over 18 000kr, jeg er nå under utredning og da har ikke hatt mulighet til å kjøre i mellom tiden. De ringte meg og sa at pakken gikk ut på dato, og at jeg mister alle pengene jeg hadde brukt på den. Er det greit?
Svar
Hei Jente 20 år.
Først er det viktig å se på vilkårene i kontrakten du inngikk med kjøreskolen, Learn, da du kjøpte kjørepakken. Dersom det står i avtalen at pakken har en utløpsdato, kan de i prinsippet kreve at du benytter deg av timene innenfor den tidsrammen.
Likevel kan det være grunner til å klage, spesielt hvis du har vært forhindret i å benytte deg av tjenesten på grunn av medisinske årsaker. Her kan du kanskje argumentere for at de bør være fleksible og gi deg mer tid, ettersom dette er utenfor din kontroll.
Hva du kan gjøre videre
Undersøk vilkårene i avtalen
Les gjerne vilkårene du signerte da du kjøpte kjørepakken. Se om det er noen informasjon om tidsfrister eller refusjonsmuligheter.
Ta kontakt med kjøreskolen skriftlig
Forklar situasjonen din. Nevn at du har vært under medisinsk utredning, noe som har hindret deg i å gjennomføre kjøretimene, og be om en forlengelse eller refusjon. Det er viktig å dokumentere eventuell kommunikasjon for fremtidige klager. Har du en legeerklæring kan du legge den ved dersom du er komfortabel med det.
Vurder å klage til Forbrukertilsynet
Dersom kjøreskolen ikke viser fleksibilitet etter at du har sendt minst en skriftlig klage kan du klage til Forbrukertilsynet. De kan hjelpe med å mekle i slike situasjoner: Jeg trenger hjelp til å løse saken min - Forbrukertilsynet
Hvis det viser seg at kjøreskolen har opptrådt urimelig, kan du ha grunnlag for å få pengene tilbake eller få forlenget fristen.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 14.10.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål