Mangler arbeidskontrakt og har blitt syk
Jente, 16
Jeg jobber på en butikk hvor heg ikke har fått arbeids kontrakt. Mek jeg har blitt syk og har fri fra jobb idag og imorgen. Får heg fortsatt lønn selv om jeg ikke jobber de to dagene? En venn av meg sa jeg får det men jeg er usikker på det
Svar
Hei, og takk for at du tar kontakt!
Alle arbeidstakere skal ha en skriftlig arbeidsavtale, og denne skal være signert og klar senest sju dager etter at arbeidsforholdet startet så lenge arbeidsforholdet varer mer enn en måned.
Dersom arbeidsgiver ikke gir deg skriftlig arbeidsavtale, kan du tipse Arbeidstilsynet om dette, vi kan pålegge arbeidsgiver å gi deg slik avtale; Tips oss - Arbeidstilsynet
Hvis du blir syk kan du bruke egenmeldingsdager. Det betyr at du melder fra til arbeidsgiveren om at du ikke kan arbeide på grunn av sykdom eller skade uten å legge frem legeerklæring. Det er ikke noe felles skjema for egenmelding. Hver enkelt arbeidsgiver utformer rutiner og egenmeldingsskjema for sine ansatte, enten på papir eller digitalt. Hør med arbeidsgiveren din om hvilke rutiner som gjelder hos dere.
Du kan bare bruke egenmelding i arbeidsgiverperioden, det vil si de første 16 kalenderdagene av sykefraværet. Du må ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder for å få rett til å bruke egenmelding. Er du borte mer enn tre kalenderdager, kan arbeidsgiveren din kreve sykmelding. Har du brukt egenmelding forut for sykmelding, telles det som brukte egenmeldingsdager.
Hilsen NAV og Arbeidstilsynets svartjeneste i samarbeid med ung.no
Vær oppmerksom på at vårt svar kun er veiledende.
Med vennlig hilsen NAV i samarbeid med ung.no
Besvart: 28.10.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål