Spørsmål og svar

Søsteren min vil ut av vold, men er redd hun vil miste barnet!

Jente, 20

Hei! Storesøsteren min er gift med en voldelig mann som har til tider dyttet henne hardt og skadet henne på andre måter også. Han snakker også ofte stygt til henne. De har ett barn sammen som er 1 år gammel, søsteren min er redd for at hvis hun melder eller sier ifra om det som skjer hjemme, blir barnet tatt vekk fra henne. Jeg er veldig bekymret på hennes vegne og lurer på hva jeg kan gjøre for å hjelpe? Hvordan kan hun gå fra han og beholde barnet?

Hei,

Så fint at du vil prøve å hjelpe søsteren din og tantebarnet ditt i det som høres ut som en vanskelig og potensiell farlig situasjon. Det finnes flere måter søsteren din kan få hjelp på, men en ting du skal være stolt av er at du bryr deg om henne og vil hjelpe til. Akkurat det å ha støtte fra familie og venner er noe av det viktigste for personer som opplever vold fra en partner!

Du spør om hvordan søsteren din kan bryte med mannen uten at hun mister barnet. Vi vet at det eksisterer mange rykter og myter om hvordan barnevernstjenesten i Norge jobber. I noen tilfeller kan rykter og falsk informasjon om barnevernet også være del av den psykiske volden, og bli brukt som middel for å kontrollere at den utsatte ikke tør å bryte. Realiteten er at barnevernstjenesten sitt hovedfokus er å undersøke, og sørge for, at barna har det bra og trygt i sin familie. Barnevernstjenesten vil i første omgang søke å gi støtte og veiledning til foreldre som trenger det, mens barna bor hjemme. Barnevernet er videre opptatt av at foreldre tar gode valg for barna sine. Det at søsteren din ønsker å bryte ut av en voldelig relasjon, og dermed skjerme barnet sitt for vold, vil barnevernet mest sannsynlig støtte og veilede henne i! Jeg legger ved en lenke til alarmtelefonen under, sånn at du/dere kan snakke anonymt om situasjonen, og få informasjon om barnevernet og råd om hva hun bør gjøre videre.

Det høres ut som at søsteren din ønsker seg ut av forholdet, men er redd for hva som skjer videre. Det er viktig at søsteren din får støtte til å bryte på en trygg måte. For noen vil det være nok å koble på familie og venner, slik at man har et annet sted å bo mens man finner ut av det praktiske rundt bruddet. Andre ganger kan et brudd medføre at volden eskalerer. Hvis søsteren din er redd for dette, eller redd for hvordan mannen vil reagere når hun slår opp, kan hun kontakte sitt lokale krisesenter. Krisesentrene kan hjelpe henne med råd og veiledning, en plan for å bryte på en trygg måte, eller de kan ta en vurdering på om hun trenger å bo hos dem for en periode til det er trygt å flytte videre. Ved å ringe Vold og overgreps-linjen får dere mer informasjon om krisesentrene i Norge.

Jeg legger også ved informasjon om politiet, slik at dere kan kontakte dem for råd, informasjon om anmeldelse eller hjelp til å tenke sikkerhet.

Til slutt kan det være fint å minne om at personer som har opplevd vold fra en nær person over tid, kan ha ulike reaksjoner på dette. Vær tålmodig med søsteren din, men vær også ærlig om din bekymring. Barn som lever i et hjem der den ene forelderen er voldelig mot den andre blir påvirket av dette og kan ta skade. Dette gjelder også små barn. Det er viktig å beskytte barna våre mot dette, og å sørge for at de kan leve liv fritt for vold.

Ta gjerne kontakt med oss i vår chat for mer råd om hva du og søsteren din kan gjøre videre.

Hilsen Unge relasjoner, i samarbeid med ung.no

Besvart: 24.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål