Spørsmål og svar

De nye vennene mine snakker stygt om de gamle

Jente, 15

Hei! Jeg flytte til en ny plass tidlig på barneskolen, flyttet da fra mine gamle venner men har fått mange nye nå. Har ikke møtt de gamle på flere år, men har litt kontakt via Snap og IG. De nye vennene mine sier de er bedre venner enn de gamle og sier de skal «banke» de opp fordi de nye venne mine tapte en kamp en gang mot de gamle(de kommer mest sannsynlig til å møtes snart på en fotball kamp) de sier at jeg må velge og sånn, jeg vet at de tuller men jeg føler meg fortsatt nesten redd, jeg liker og alle, både de nye og de gamle. Håper dere kan hjelpe og skjønte problemet mitt.

Hei!

Jeg forstår godt at dette føles litt vanskelig. Man skal ikke måtte velge mellom venner, og jeg skjønner at du blir litt redd eller frustrert når de nye vennene dine kommer med ubehagelige kommentarer.

Det virker som de nye vennene dine tapte en kamp mot de gamle, og derfor kommer med stygge kommentarer om dem for å tøffe seg litt. Selv om de kanskje ikke mener noe stygt med det, eller synes at dette er gøy, er det helt naturlig at du synes dette er litt ubehagelig. Det er jo dine venner de snakker om!

Det er også viktig å huske på at det er helt normalt å ha flere venner, og du må ikke trenge å velge mellom dem.

Hvis kommentarene fortsetter, kan det være lurt å snakke med dem om det. Du kan for eksempel si at du er glad i begge parter, og at det derfor blir ubehagelig for deg.

Det er viktig å være ærlig i vennskap, og si fra om noe ikke er greit.

Lykke til!

Vennlig hilsen ungdomsredaksjonen

Besvart: 21.6.2026

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål