Spørsmål og svar

Jeg har fått nye venner, men vil fortsatt være venn med de gamle

Gutt, 14

Hei! Jeg begynte nettopp på samme ungdomsskole som to av mine nærmeste venner. Vi tre har vært venner lenge og har gjort alt sammen på barneskolen, men så har jeg møtt så mange nye spennende folk som jeg er blitt bestevenner med. De to gamle vennene mine fra barneskolen har ikke fått nye venner og jeg føler at jeg på en måte prioriterer de nye vennene mine overfor mine gamle. Det føles også helt feil å blande de gamle og nye vennene mine fordi de kommer ikke overens. Hva skal jeg gjøre for å fortsatt være bestevenner med de nye vennene mine men samtidig beholde mitt gamle vennskap?

Hei!

Jeg skjønner at dette kan føles litt vanskelig. Det er helt normalt å utforske nye vennskap og få nye venner på ungdomsskolen. Da kan det også bli vanskeligere å prioritere de gamle vennene dine like mye som før. Det er samtidig forståelig at du ønsker å beholde de gamle vennene dine.

Det er helt naturlig at vennskap forandrer seg, spesielt hvis dere har vært venner lenge, og det skjer et stort skifte som å bytte skole.

Selv om det føles utfordrende å prioritere alle like mye, må du ikke slutte å være venn med de gamle vennene dine. Det er lov å ha flere venner og være i ulike vennegjenger.

Du kan fortsette å være med de nye vennene dine og utforske nye vennskap samtidig som du noen ganger finner tid til de gamle. Kanskje dere kan være sammen i noen friminutt eller henge litt sammen på fritiden.

Ønsker deg alt godt!

Vennlig hilsen ungdomsredaksjonen

Besvart: 22.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål