Er det normalt å ha lyst til å onanere ?
Jente, 13
Jeg er en jente og for lyst til å onanere ofte om kvelden for å avslappe. Men jeg føler også at jeg ikke bør Men jeg har det så deilig. Burde stoppe men det er vanskelig. Er det normalt og fortsette?
Hei!
Det er helt normalt å onanere og bli kjent med sin egen kropp! Det er ikke farlig, det plager ingen, det er sunt for kroppen og du sover bedre. Det er ditt privatliv, som ingen andre har noe med. Les mer om å onanere her.
I puberteten er det vanlig å være mye kåt og ha lyst til å onanere. Det er hormonene i kroppen din som er årsaken til det. Hormonene skal gjøre kroppen din klar til å bli en moden kvinne som kan bli gravid og føde barn. Før det håper jeg du kan oppleve å ha det deilig seksuelt med deg selv og kanskje med andre når du blir gammel nok.
Snakk gjerne med helsesykepleier om du har negative tanker om det å være i puberteten.
Ønsker deg alt godt!
Med vennlig hilsen helsesykepleier og sexologisk rådgiver (NACS)
Besvart: 26.3.2025
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål

