Solgt et skjermkort som er gått i stykker. Hva er mine rettigheter?
Gutt, 16
Hei! Har solgt et grafikkort for en stund siden på finn.no. Veldig hyggelig person som kjøpte kortet for 4000kr (fastprisen). Nå kommer han å ønsker pengene tilbake ettersom han mener kortet ikke virker mere. Jeg er fullt klar over forbrukerlovens reklamasjonsfrist på 2 år, men dette er såpass skjør elektronikk, at ved feil vedlikehold kan bli ødelagt. Hvilke rettigheter har jeg? Har jeg mulighet til å nekte for refundering? dette har jeg aldri opplevd i mitt eie! Mvh Gutt 16år
Svar
Hei!
Når du som privatperson selger noe til en annen privatperson, sier Kjøpsloven at kjøperen har en reklamasjonsfrist på 2 år. Det betyr at kjøperen kan klage dersom han oppdager feil på grafikkortet, som ikke skyldes normal slitasje eller unormal bruk.
Samtidig er det jo også alltid en risiko å kjøpe brukt grafikkort fra en annen privatperson. Det betyr at kjøperen ikke kan klage på feil han må regne med, med tanke på grafikkortets alder, informasjon om tidligere bruk og tilstand ellers.
Med andre ord: Dersom dette er en feil som skyldes normal slitasje eller manglende vedlikehold, så kan ikke kjøperen kreve noe. Kjøperen kan heller ikke klage hvis dette er en "forventet feil" ut ifra kortets alder og tilstand.
Men hvis feilen derimot er "unormal" i forhold til hva han burde forventet, så kan han klage. Da kan han i utgangspunktet kreve refusjon, dersom du ikke får sørget for å reparere kortet kostnadsfritt.
Jeg ville bedt kjøper å legge fram dokumentasjon på feilen og eventuelt hva som er årsaken til at feilen har oppstått. Dersom dere ikke blir enige, er det mulig å sende inn saken til mekling i Forbrukertilsynet eller hos Konfliktrådet.
Et annet tips: Dersom du kjøpte skjermkortet fra en forhandler, og dette er under 5 år siden, så er reklamasjonsfristen hos forhandleren fortsatt i behold i utgangspunktet. Da kan nåværende eier velge å klage direkte til forhandleren i stedet. Dette kan ofte være mer praktisk for alle parter!
Lykke til, så håper jeg det løser seg raskt!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 26.10.2021
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål