Spørsmål og svar

Lykkes ikke med å kjøpe et steamkort - hva kan jeg gjøre?

Jente, 18

Jeg prøver å kjøpe steam gavekort. Jeg klarer det ikke. Når jeg logger in med bank id og skrive ned nummer og fødselsdato så funker det ikke? Hvordan funker bank id og kjøpe penger på steam uten kodebrikke

Svar

Hei Jente 18 år.

Når du bruker BankID for betalinger på nettet, er det vanligvis en ekstra sikkerhetskontroll for å bekrefte at du er den som utfører transaksjonen. Denne ekstra sikkerhetskontrollen kan variere avhengig av nettstedet eller tjenesten du bruker.

For å kjøpe Steam gavekort uten en fysisk kodebrikke, kan du prøve følgende:

Sjekk at BankID er riktig installert
Først må du sørge for at BankID er riktig installert på enheten din. Det kan være en BankID-app eller et BankID-program, avhengig av hvilken enhet du bruker.

Bruk engangskoder
Når du logger inn med BankID, kan du få muligheten til å generere engangskoder. Disse kodene kan brukes for å bekrefte transaksjoner uten en fysisk kodebrikke. Prøv å se etter alternativet for engangskoder når du logger inn med BankID.

Kontakt banken din
Dersom engangskoder ikke fungerer eller du ikke finner alternativet, kan det være lurt å kontakte banken din. De kan gi deg veiledning om hvordan du kan gjennomføre sikre transaksjoner uten en fysisk kodebrikke.

Prøv alternative betalingsmetoder

Hvis BankID-prosessen fortsatt er vanskelig, kan du vurdere å bruke andre betalingsmetoder på Steam. De godtar vanligvis kredittkort, debetkort, PayPal og andre betalingsløsninger.

Sjekk Steam-støtten
På Steam-nettstedet eller i Steam-appen kan det være en seksjon for betalingsalternativer og hjelp. Sjekk der for spesifikk veiledning om kjøp av gavekort.

Sikkerhetstips
Vær alltid forsiktig med å oppgi personlig informasjon og BankID-informasjon på nettet. Sørg for at du er på et sikkert nettsted når du utfører betalinger.

Hvis du fortsatt har problemer, anbefaler jeg at du tar kontakt med Steam-kundeservice eller din bank direkte. De vil kunne gi deg den beste assistansen med å løse problemet og gjennomføre kjøpet på en trygg måte.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 17.4.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål