Spørsmål og svar

Har mistet tillit til mine foreldre, hvordan få tilbake tilliten?

Jente, 13

Hei, i 2023 så bestemte foreldrene mine for å skille seg. Og eg hadde jo vært livredd det i flere år, og det visste de begge. Også bestemte de seg for å si det på 1 april. De sa de ikke tenkte over det men for meg som ikke visste om det var aprilsnarr eller ikke stenge jo meg helt av. Og broren min som er 8 år eldre enn meg han var hjemme for første gangen på sånn evigheter, dersom han var i militæret på den tiden tror eg. men de fortalte oss det også på forskjellige tid så han stakk igjen før eg ble fortalt det, så eg var jo helt alene. Det var ikke før søndag eg skjønte at det ikke var kødd også ja. Det går jo fint nå lsm, det var ikke akkurat problem fritt hjemme når de var sammen, så det er jo bra lsm. Men spørsmålet er lsm, kordan kan eg se på første april og aprilsnarrer på samme måte igjen? Og kordan kan eg se på foreldrene mine og stole på de igjen? Fordi altså eg tenker jo ikke så mye på det nå, men eg merker fortsatt at eg mistet sykt mye tillit av det.

Hei! Jeg forstår at dette var et sjokk for deg! Og det er ingen god følelse å kjenne at du ikke stoler på foreldrene dine. Det var jo litt dumt måten de fortalte deg og broren din det på. Selv om, som du sier, at det ikke har vært problemfritt hjemme, så ventet du deg kanskje ikke at de skulle skilles, det er jo en stor omveltning for dere barna.

Jeg synes du skal snakke med mamma og pappa. Du kan si at du synes dette er vanskelig, og at du kjenner at du ikke kan stole på dem. Det var 1 april, og du trodde de kødda. Si at du følte deg veldig alene, at de kunne sagt det når broren din var der, slik at du ikke satt igjen alene med alle tankene. Du kan si at det kan ta tid før du får tilbake tilliten til dem.

Jeg håper foreldrene dine forstår deg, og sier at de ikke burde sagt det på den måten og tidspunktet de gjorde. De bør si unnskyld.

Har du en du kjenner som også har opplevd at foreldrene skal skilles? Snakk sammen, del erfaringer og støtt hverandre. Bare det å si det høyt til noen andre, kan gjøre at det er lettere å kjenne på det og snakke om det.

Helsesykepleier på skolen kan også være fin å snakke med. Sammen kan dere kanskje be inn mamma og pappa til en samtale, der du får hjelp fra hen til å snakke om dette med mamma og pappa.

Kan du ringe og snakke med broren din? Kan du si at du synes det er vanskelig å stole på mamma og pappa etter den hendelsen? Dere kan dele tanker og følelser rundt dette. Det kan føles mindre ensomt å dele vanskelige ting, hvis den du sier det til tar det i mot og støtter deg. Kan du vente det av ham?

Jeg legger ved noen artikler under svaret mitt du kan se på.

Lykke til:)

Vennlig hilsen

familieterapeuten



Besvart: 25.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål