Jeg spiser sand, er det farlig?
Jente, 14
Hei. Dette er kanskje et lit rart spørsmål men det er sant. Du kommer nokk ikke til å tro på det men ja. Jeg bare lirte på om det går and å spise sand fra sandstranda. Jeg har gjordt det noen ganger å det smaker litt godt. Er det farlig på noen slags måte. Tusen takk på forhond:)
Hei!
Jeg syns ikke dette var et rart spørsmål, så det trenger du ikke bekymre deg for.
Det går som regel greit å spise mindre mengder sand, selv om jeg selvfølgelig ikke vil anbefale det. Sander passerer gjennom mage- og tarm den naturlige veien. Ved stort inntak kan det bli farlig. Du kan også risikere smitte/matforgiftning av eventuelle bakterier som er i sanden, feks spor av avføring.
En lyst til å spise spesielle og utradisjonelle ting som sand kan i noen tilfeller være et symptom på mangel på noen typer næringsstoffer. Jeg vil derfor anbefale deg å oppsøke fastlegen for en undersøkelse og vurdering. Fortell legen om situasjonen så vil du få god hjelp! Jeg garanterer deg at dette er langt fra det rareste fastlegen har fått høre om.
Håper svaret var oppklarende og lykke til hos legen!
Mvh
Legen
Besvart: 6.1.2022
Oppdatert: 6.1.2022
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
