Kan skyss gi meg bot for ikke gyldig bilett når jeg forsøkte å betale?
Gutt, 15
Jeg fikk bot i dag på bybanen i bergen Årsaken som sto på boten var "hadde ikke gyldig billett" I følge vilkårene til Skyss så skal billettmaskinene fungere og vis ikke så er det ikke mitt ansvar. Jeg forsøkte å betale kontant, men maskinen ville ikke ha kontantene mine, det var ikke noe sted å sette inn hundrelappen. Har de lov til dette? Går dette ikke imot en eller annen lov om tvungen betalingsmiddel Jeg nektet å gi navnet til dem, og oppfordra til å ringe politiet. Til slutt så ga jeg meg og røska lappen ut av neven og sa "fint, håper du får sparken og det skal eg sørge så jævla for, pappa jobber som sjef i securitas og eg skal få han til å legge klage på dere personlig" Gikk siden ned til skyss og forsøkte å betale boten, på pur faen så gikk jeg og hentet ut 1100 kronestykker fra en butikk (forklarte dem situasjonen de lo godt ) og smelte de i bordet kl 16.29 rett før stengetid.
Svar
Hei.
Skyss skriver på sine sider at når man kjøper billett på en av deres billettautomater, kan man betale med bankkort, mynter (ikke sedler) og skysskortet. Du skriver at du forsøkte å betale med en hundrelapp, men dette er det altså ikke mulig å betale med.
Når du kjøper en billett på Skyss sine billettautomater, inngår du en avtale med dem om å kunne benytte transportmiddelet du har kjøpt billetten til. Med andre ord avtaler du å kjøpe en tjeneste, til en gitt pris. Selgeren (i dette tilfellet skyss) kan da sette som vilkår for avtalen at du må betale på en spesiell måte. Hvis du ikke går med på vilkåene, vil aldri avtalen bli inngått. Du kan lese mer om dette i et tidligere spørsmål på ung.no.
Skyss har med andre ord rett til å kreve at du betaler for deg, med de angitte måtene skyss aksepterer. Da du ikke fikk kjøpt billett, men likevel benyttet deg av tilbudet, følger det av vilkårene at du kan få bot.
Hilsen juristen, ung.no
Besvart: 19.10.2022
Oppdatert: 19.10.2022
Fikk du svar på det du lurte på?
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål