Er livredd for å gå til tannlegen, hva gjør jeg?
Jente, 17
Hei, jeg er VELDIG red for og dra til tannlegen fordi jeg skal ha fulling i et hull eller boree noe(husker ikke) men det betyr at jeg må få bedøvelsesprøyte men jeg tørr ikke i det hele tatt. normalt så har jeg altid vært veldig redd for sprøyten og det har altid gjort velding vondt men fykten har blitt alt for ille etter en gang da jeg skulle trekke. og siden den ^incidenten^ så tørr jeg ikke. nummegele syntes jeg ikke funker bra nokk. jeg skal til tannlegen i x, men jeg lurer på om jeg kunne liksom fått noe for det? som lysgass eller noe some gjør at jeg ikke føler det like masse og at angsten min roer seg masse? fordi ellers så ørr jegt ikke og da får jeg heller mamma til og kanselere timen min.
Hei!
Jeg skjønner at dette må være veldig vanskelig for deg, og at du gruer deg masse til tannlegebesøket.
Ofte handler tannlegeskrekk og ting du har opplevd hos tannlegen før, som gjør at det blir ekstra vanskelig.
For at du skal kunne ta kontroll over besøket, kan du kontakte tannlegen på forhånd og fortelle om din redsel. Be om hjelp og råd, og om det er mulig med alternativ bedøving.
Tannlegeskrekk - les denne artikkelen for råd og tips.
Håper at det ordner seg for deg og at du får all den hjelpen du trenger til at det kan bli en god opplevelse for deg.
Ønsker deg alt godt!
Vennlig hilsen Helsesykepleier, ung.no
Besvart: 28.6.2026
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
