Spørsmål og svar

Kan jeg klage på forsinket levering?

Jente, 18

hei! har flere ganger bestilt på nett og betalt ekstra for å bli prioritert eller få rask levering. men hver eneste gang kommer pakken senere enn det som står. det står f.eks 1-3 virkedager også får jeg det etter 6 dager uansett (det jeg hadde fått dersom jeg hadde betalt 0 for ekspresslevering). er det noen regler for dette? kan jeg klage og få tilbake pengene? eller er det bare en risk man må ta?

Svar

Hei!

Det er avhengig av hva som står i leveringsvilkårene/reglene til nettbutikken du bestiller fra. Hvis det står at du får pakken innen 1-3 dager ved prioritert levering, uten noen forbehold eller unntak, kan du klage. Da har du i så fall betalt for en tjeneste du ikke har fått, og da bør butikken være villig til å betale tilbake.

Hvor mye butikken bør betale tilbake må vurderes konkret. Et forslag kan jo for eksempel være at de betaler tilbake mellomlegget mellom vanlig levering og prioritert levering.

Du kan prøve å sende en skriftlig klage til butikken(e) det måtte gjelde, f.eks på e-post eller via Messenger, så håper jeg de er villige til å tilby en god løsning. Du kan også be dem å sende deg leveringsvilkårene sine, dersom du ikke finner dem på hjemmesiden deres.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 21.12.2023

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål