Hvorfor har frykten for oppkast blitt en så stor deal for meg?
Jente, 17
Hei jeg har så sykt emotofobi at jeg sliter med tanken av å leve. Jeg vet det høres sykt ut men tanken av å spy får meg til å stoppe å spise hvis jeg er litt kvalm og stoppe å gå ut når jeg er ukomfortabel. Jeg sliter sjenerelt med alt rundt det og vil komme over dette så fort så mulig siden vet ikke selv hvorfor dette er en så stor deal for meg? Jeg har sykt mye angst rundt det og jeg kan være spykvalm i flere dager uten at noen ting skjer. Dette har pågått i 6 måneder og jeg føler ikke at jeg lever noe mere. Føler ikke på noen andre følelser enn tristhet, frykt og skam.
Hei,
Så slitsomt dette må være for deg. Jeg skjønner godt at du er lei av å gå rundt å være redd.
Emetophobia (på engelsk) eller emetofobi (på norsk) er en overdreven frykt for at du og/eller andre i nærheten av deg skal kaste opp. Det er altså en spesifikk fobi og faller under kategorien angstlidelser. Vi kan ofte forklare det med at det er en intens og irrasjonell frykt for noe som i virkeligheten er liten eller ingen fare.
Hvorfor dette har blitt en så stor deal for deg er det vanskelig å svare på uten å kjenne deg bedre. Ofte utvikles imidlertid slik frykt som et resultatet av flere ulike faktorer.
- Du kan ha hatt en veldig ubehagelig opplevelse med omgangssyke som barn. Det kan også skyldes at du så noen andre kaste opp på en dramatisk måte.
- Mennesker som utvikler emetofobi har ofte et sterkt behov for kontroll. Siden oppkast er en automatisk kroppsfunksjon du ikke kan styre med viljen, trigger det ekstrem angst.
- Det startet kanskje som en liten bekymring, men fordi du begynte å unngå situasjoner og mat, har hjernen din blitt overbevist om at faren er reell.
Det som er felles for alle som strever med en spesifikk fobi er at det har en stor innvirkning i livet grunnet måten man prøver å håndtere frykten på. Som f.eks. ved at man unngår sosiale settinger, reiser eller spesifikke matvarer på grunn av mistanke om at det kan forårsake kvalme og oppkast.
De fleste som sliter med kvalmefobi zoomer automatisk inn på følelsen av kvalme i kroppen mye av tiden. Etter hvert kan du bli ganske god til å plukke opp selv det minste snev av kvalme. Når du kjenner et hint av kvalme øker angsten. Det gjør igjen at kvalmen øker.
Det er viktig at du forsøker å ikke vende oppmerksomheten innover på det du er redd for. Når tanker om kvalme og oppkast kommer forsøk å la tankene bare drive forbi. Du har ikke kontroll over tankene som kommer, men du kan kontrollere om du velger å gå inn i disse tankene eller ikke. Det blir litt det samme som en telefon som ringer. Du kan ikke velge om den skal ringe og det kan være veldig forstyrrende, men du kan velge å la være å svare på telefonen. Etter hvert vil personen i andre enden legge på. Fokus og oppmerksomhet på kvalme og oppkast vil kun forsterke engstelsen din.
Det er også lurt å øve seg på situasjonene man unngår og å ikke bruke det vi kaller sikkerhetsstrategier. Sikkerhetsstrategier betyr alle tingene man gjør for å prøve å passe på at man ikke skal spy/kaste opp. Typiske ting man passer på når man har oppkastfobi/emetofobi vil være å f.eks unngå ulike matvarer, måltider, personer (f.eks personer som man tenker kan være syke som f.eks barnehagebarn o.l), unngå klemmer, vaske seg unødvendig mye for å ikke bli syk, ikke kjøre bil/andre transportmidler osv. Ved å passe på at man ikke kaster opp opprettholder man bare angsten og man vil ikke få det bedre. Når du dropper å gå ut eller stopper å spise, føler du deg trygg der og da. Men dette bekrefter bare for hjernen din at "verden utenfor og mat er livsfarlig", og angsten blir enda sterkere neste gang.
Du strever mye med dette og det påvirker hverdagen din i stor grad. Jeg vil derfor anbefale deg å ta kontakt med Helsestasjon for ungdom. Her jobber det flinke fagfolk som kan mye om dette og som kan hjelpe deg med å håndtere angsten din på en bedre måte. Under finner du en funksjon som gjør at du enkelt kan finne din nærmeste helsestasjon.
Håper svaret mitt var litt til hjelp for deg.
Jeg sender deg mange gode tanker og ønsker deg masse lykke til. Skriv gjerne til oss igjen dersom du har behov for det.
Med vennlig hilsen psykolog
Besvart: 24.6.2026
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål