Spørsmål og svar

Hvorfor er mensen forsinket ?

Jente, 14

Hei! Jeg er over 17 dager forsinket med mensen! Hva skal jeg gjøre? Kan jeg ha noen sykdommer eller lignende?

Hei, takk for at du skriver til oss.

Det er ikke uvanlig at mensen kan være uregelmessig de første årene. Det er ikke noen sykdom, det er hormonene i kroppen din som styrer dette.

Dersom du ikke har hatt ubeskyttet sex, er det ingen fare for graviditet. Hvis du stresser mye med tanken på at mensen ikke kommer, kan det påvirke dette. Forsinket mens kan også komme av at man har gått ned mye i vekt, spiser lite og trener mye. Hvis det gjelder deg, bør du snakke med helsesykepleier på skolen.

Mensen blir som regel mer regelmessig når du blir eldre.

Ønsker deg alt godt!

Med vennlig hilsen helsesykepleier i samarbeid med Ung.no.

Besvart: 15.5.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål