Spørsmål og svar

Hva kan jeg gjøre for broren min, som jeg er bekymret for?

Jente, 15

Hei, jeg er litt bekymret for broren min. Han har de siste få årene blitt mer og mer innelukket og er kun på rommet sitt hele dagen og leser japansk FanFiction. Han nekter å være sosial og sier at han bare vil være alene og at han trives best uten folk. Han har nesten ingen han er sammen med på fritiden. Han spiser dårlig og blir lett sur. Jeg vet at det er fordi han har angst eller noe sånt, han har ADHD og går til psykolog, men han ser bare så dystert på livet at jeg blir beskymret og trist. Jeg vet at foreldrene mine også er bekymret, spesielt nå som han kun ser på True Crime hele tiden. Jeg bare lurte på om det er noe jeg kan gjøre for han?

Hei

Så heldig broren din er som har deg, som ønsker å hjelpe og vise at du bryr deg om han.

Jeg tenker det viktigste du kan gjøre er å fortsette å være den søsteren han kjenner deg som.

Gå inn til ham og spør hvordan han har det.

Vis interesse for det han holder på med, spør hva det handler om og hva det er som gjør at han liker det så godt.

Prøv å sette deg inn i det han er opptatt av.

Spør om han har lyst til å finne på noe med deg.

Gå inn til ham og si hei. Fortell noe du har gjort i løpet av dagen. Eller noe som har skjedd på skolen.

Gi han en klem.

Gå inn til ham og spør om det er greit at du bare sitter der litt. Si at du har lyst til å være litt der han er. Han trenger ikke si noe om han ikke vil. Ta med deg en bok eller noe, og bare vær der han er.

Dersom han avviser deg, tenker jeg du bare må godta det og heller prøve på nytt igjen en annen dag.

La foreldrene dine ta ansvar for å vurdere om han eventuelt trenger helsehjelp.

Jeg har lagt ved en artikkel du kan ta en titt på under her.

Ønsker deg alt godt.
Vennlig hilsen psykiatrisk sykepleier for ung.no

Besvart: 15.1.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål