Jeg er over 14 og undervektig. Når får jeg pupper og mensen?
Jente, 14
Hei, æ e 14 og 1/2 om noen måna æ e lav og undervektig. Æ har ikke fått mensen enda men de som plage mæ er at æ ikke har fått puppa enda. Når får jeg det vet du ikke kan svare på det. har gått opp 5 kg på nesten 2 måna
Hei,
Tusen takk for at du skriver til oss!
Jeg vet ikke hva du veier og hvor stor del av dette som skyldes undervekt. På generell basis kan jeg fortelle at kroppen må prioritere hardt når den ikke får nok mat.
Hvis kroppen ikke får nok mat til å dekke alle funksjoner så må den vurdere hva den skal gi energi til. Hjernen vil den alltid prioritere, hjertet og kretsløpet, og andre vitale organer.
Å lage pupper er ikke en ting som kroppen vil prioritere hvis den ikke får nok mat. Ikke mensen heller. Hår kan bli tørt og glansløst, hud likeså for det er også noe kroppen ikke kan prioritere.
En får større humørsvingninger, og er mer lei seg enn vanlig. En får dårligere immunforsvar og blir fortere syk. En kan bli kaldere på hender og føtter.
Så hvis du ikke spiser nok så er det helt naturlig at du ikke har fått mensen og pupper enda.
Hvis du legger på deg og kommer i normalvekt så vil du få pupper når kroppen er vant med vekten og matinntaket.
Vennlig hilsen helsesykepleier
Besvart: 27.6.2026
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
