Spørsmål og svar

Er vennene mine gode venner?

Jente, 13

Hei, jeg trenger hjelp! Jeg skriver om to forskjellige vennene mine så ja siden de er litt sånn vanskelig å forstå noen ganger selv om det er hyggelig noen ganger så jeg vet ikke om jeg skal kalle de venner eller ikke og sånn. «Venn» nr 1 Jeg var på fotballkamp i dag da og så så plutselig så sier alle sånn jeg har med badetøy og sånn nei for jeg har ikke fått noe beskjed om det og det er hun ene venninna mi som har sendt melding til alle sammen unntatt meg så ta med badetøy så stikker vi på X etterpå og da blir det litt sånn alle andre utenom meg også så sjekker jeg telefonen flere ganger og hun har ikke sendt meg noe og det er litt sånn jeg var helt alene. Nå føler jeg meg veldig alene. «venn» nr 2 OK så hun da jeg liksom blir sur på hun da så blir hun sånn nei ikke sånn litt sånn Pick me så hun bare fortsetter å være med meg når jeg viser veldig tydelig at jeg vil være alene. Og så på en måte lar meg ikke være sur eller alene men samtidig så virker det som at hun liker meg!!

Hei!

Jeg skjønner at dette gjør deg litt usikker. Noen ganger kan venner gjøre ting som kan få deg til å tvile på vennskapet deres.

Når det gjelder venn nr. 1, forstår jeg at du blir lei deg når hun inviterte mange til å bade uten deg. Det er naturlig at du følte deg utenfor og alene når noe sånt skjer.

Det kan være lurt å snakke med venninnen din om dette. Kanskje dette kan oppklare situasjonen. Da kan du også forklare hvordan denne situasjonen føltes for deg.

Du skriver at du opplevde venn nr. 2 som “pick me” da du var sur på henne, og at hun ikke lot deg være i fred. Jeg forstår at dette kanskje var litt frustrerende.

Det kan hende at hun ikke forsto at du ville være alene, og kanskje prøvde å gjøre deg glad igjen ved å fortsette å være med deg. Hvis en slik situasjon skjer igjen, kan det være lurt å si fra tydeligere om at du vil være alene.

Det er helt naturlig at du ble litt usikker av disse situasjonene. Du skriver at du er usikker på om du kan kalle de venner lenger. I den vurderingen er det viktig å tenke over hvordan vennskapet deres er ellers.

Vennskap trenger ikke å være perfekte. Noen ganger skjer det ting som ikke føles veldig bra. Det viktigste er å kjenne etter hvordan vennskapet deres er generelt. Hvordan har du det sammen med dem? Får de deg til å føle deg bra?

Ta vare på deg selv!

Vennlig hilsen ungdomsredaksjonen

Besvart: 24.6.2026

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål