Spørsmål og svar

Gruer meg til å flytte hjemmefra

Jente, 20

Hei, Kjæresten min er veldig gira på å flytte ut og jeg vil flytte sammen med han, men jeg er veldig familiekjær. Jeg føler nesten jeg er for glad i familien min. Jeg begynner å tenke på hvordan det kommer til å bli når jeg ikke bor med de lenger og den tanken gjør meg trist. De fleste rundt meg på min alder leier allerede og har nesten ikke klart å vente på å flytte ut, så hvorfor er det et så sårt tema for meg? Takk for svar!

Hei,

Det er en stor forandring å flytte hjemmefra. For noen er det helt greit og noe de gleder seg til, mens andre er mer vemodig og synes det er leit å " gi slipp på barndommen". Følelsene dine er helt vanlige og det er fint at du setter ord på det og har reflektert rundt det.

Det er egentlig veldig bra at du har et godt forhold til familien din og setter pris på dem. Det er fullt mulig å beholde den gode relasjonen selv om du flytter ut. Kanskje det er lurt å snakke med foreldrene dine om dette? Så kan dere snakke om løsninger og planer fremover for å bevare det gode forholdet. Jeg tipper du alltid er velkommen til å stikke innom, komme på middag , være der sammen med dem selv om du flytter ut.

Det kan også være fint å snakke med kjæresten din om dette. Selv om det ikke handler om han og dine følelser for han, kan han kjenne på usikkerheten din.

Som regel er den første tiden vekke hjemmefra den vanskeligste. Etter hvert vil du venne deg til det og til og mest sannsynlig synes det er fint å bo for seg selv.

Jeg håper svaret var til hjelp for deg og masse lykke til med flyttingen:-)

Ønsker deg alt godt!

Hilsen helsesykepleier ung.no

Besvart: 1.5.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål